Hlavní obsah

Kvůli zničení Mriji poslal soud do vazby šéfa firmy Antonov

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ukrajinská tajná služba SBU viní ze zodpovědnosti za zničení letadla Antonov An-225, známého jako Mrija, během bitvy o Hostomel na začátku ruské invaze bývalého generálního ředitele ukrajinského podniku Antonov Serhije Byčkova a dalšího člena vedení. Podle SBU nevpustili na území letiště před ruskou invazí národní gardu, aby strategicky důležité místo mohla připravit na obranu. Oba muži jsou ve vazbě a hrozí jim až 15 let vězení, napsal v úterý server Ukrajinska pravda.

Foto: MZV ČR

Trosky zničeného dopravního obra Antonov An-225, Mrija, na letišti v Hostomelu

Článek

Dvojice čelí obvinění z maření činnosti ukrajinských ozbrojených sil a dalších vojenských útvarů, uvedla SBU na telegramovém účtu, kde oznámila dokončení vyšetřování zničení někdejšího největšího nákladního letounu světa. U obviněných funkcionářů neuvádí jména, nicméně podle Ukrajinské pravdy jde o Byčkova a šéfa oddělení letecké bezpečnosti podniku Oleksandra Netosova.

„Zločinné jednání bývalých činitelů vedlo k dočasnému obsazení strategicky důležitého letiště během bojů o Kyjev a zničení letounu An-225 Mrija,“ uvedla SBU s poznámkou, že případ zaslala nyní k soudu. Dvojice podle ní nařídila zablokovat vstup ukrajinským ozbrojeným silám na letiště Antonov v Hostomelu během ledna a února 2022. Rusko na zemi zaútočilo 24. února téhož roku.

Rusové zničili Mriju v jejím hangáru na letišti během prvních dnů invaze na Ukrajinu, poznamenala Ukrajinska pravda. Boje o letiště v Hostomelu, které se nachází nedaleko Kyjeva, bývají označovány za jednu z klíčových bitev ruské vojenské agrese vůči sousední zemi. Ukrajinští vojáci tam před dvěma roky odrazili výsadek invazních vojáků.

Stroj An-225, zvaný Mrija (v ukrajinštině Sen), byl s délkou 84 metrů a rozpětím křídel 88,4 metru největším nákladním letounem v provozu na světě, byl také jediným exemplářem. Ukrajinská společnost Mriju pronajímala k přepravě nadměrných nákladů. Několikrát letadlo přiletělo i do Česka a pomáhalo například s přepravou techniky české armády do zahraničních misí.

Mrija se mohla zachránit odletem do Lipska, ale vedení Antonovu to zakázalo

Zahraniční

Reklama

Výběr článků

Načítám