Hlavní obsah

Pivovar Radegast rozdá 2 030 sudů na dešťovou vodu. Do kampaně na záchranu vody zapojí i veřejnost

Voda není samozřejmost. A pivovar Radegast to dobře ví. Už dávno neměří svůj úspěch jen na hektolitry výborného piva. Jde mu o víc – o vodu v české krajině. Letos proto rozjíždí novou fázi kampaně Boj o vodu, jejímž cílem je zadržet v krajině více vody, než kolik jí spotřebuje při výrobě piva. A do projektu nově zapojuje i veřejnost. Za pomoc při úklidu vodních toků a jejich okolí rozdá dobrovolníkům 2 030 sudů na dešťovou vodu.

Foto: radegast.cz

Hradilkův „vodní slalom bez vody“ jako silné gesto pro důležitý vzkaz.

Článek

Kampaň pivovaru Radegast probíhá ve spolupráci s iniciativou Ukliďme Česko a navazuje na dlouhodobé úsilí pivovaru chránit přírodní vodní zdroje a minimalizovat vlastní spotřebu vody.

Když už nemůžete šetřit víc aneb Na litr piva jen 2,29 litru vody

Radegast už ve své nošovické varně dokázal snížit spotřebu vody na výrobu piva o 44 procent. Na litr piva aktuálně spotřebuje pouhých 2,29 litru vody. To je téměř polovina světového průměru. Další úspory už by však byly jen kapkami v moři. Proto se pivovar rozhodl pomáhat přímo v české krajině. „V posledních letech se zaměřujeme na projekty, které pomáhají zadržet vodu v přírodě. Už jsme vybudovali nebo obnovili 83 tůní a mokřadů. Tato opatření spolu s rybníčky v okolí pivovaru ročně zadrží v krajině 40 milionů litrů vody. Letos chceme spolu s Lesy ČR přidat dalších 28 tůní. Chceme tak zadržet v krajině do roku 2030 více vody, než si z ní bereme,“ vysvětluje Josef Jalůvka, manažer značky Radegast.

Foto: radegast.cz

Mezi nejaktivnější účastníky hodlá pivovar rozdat 2030 sudů na zadržení dešťové vody.

Sud jako odměna pro aktivní dobrovolníky

Radegast zapojuje také širokou veřejnost. Ve spolupráci s iniciativou Ukliďme Česko připravuje více než 100 úklidových akcí v okolí řek, potoků a vodních kanálů po celém Česku. Dobrovolníci, kteří se zapojí, mohou získat sud na dešťovou vodu o objemu 200 litrů, označený logem Radegast. Bojovat proti plýtvání může každý z nás, například sběrem dešťové vody. Nejaktivnější účastníky úklidových akcí odměníme celkem 2030 sudy, které dohromady zadrží přes 8 milionů litrů vody každý rok,“ vysvětluje Josef Jalůvka.

Zájemci se mohou registrovat na webu www.bojovodu.cz, kde si mohou vybrat úklidovou akci nebo založit vlastní. Organizátoři následně vyhodnotí každou akci podle počtu účastníků, rozsahu úklidu a dalších kritérií. „Máme s úklidem české krajiny bohaté zkušenosti. Jen loni jsme uspořádali 4 697 úklidových akcí a zapojilo se přes 185 000 lidí,“ doplňuje Miroslav Kubásek ze spolku Ukliďme Česko.

Hradilkův „vodní slalom bez vody“ jako silné gesto pro důležitý vzkaz

Start kampaně Boj o vodu doprovodila symbolická akce. Olympijský kajakář Vavřinec Hradilek sjel pražský Trojský kanál, ze kterého se během jeho jízdy začala vypouštět voda. Nakonec zůstal stát s kajakem na suchu. „Voda mě provází celý život. Vypouštějící se slalomářský kanál symbolizuje to, co se reálně děje s českou krajinou – voda z ní postupně mizí,“ popisuje Vavřinec Hradilek a doplňuje: „Společně s pivovarem Radegast chceme tímto gestem upozornit na důležitost zadržování vody v přírodě.“ Olympionik se značkou Radegast spolupracuje již druhým rokem. Loni v rámci kampaně symbolicky „sjížděl“ Nuselské schody v Praze.

Foto: radegast.cz

Olympijský kajakář Vavřinec Hradilek sjel pražský Trojský kanál, ze kterého se během jeho jízdy začala vypouštět voda.

Radegast vaří pivo z chmele, který odolá suchu

Pivovar Radegast také hledá nové způsoby, jak už při pěstování surovin šetřit vodu. V rámci projektů Pro Ječmen či Kytky pro chmel podporuje regenerativní zemědělství, které pomáhá zadržet vodu na poli, vracet živiny do půdy a zvyšovat odolnost plodin vůči klimatickým výkyvům.

Jedním z výsledků je nová odrůda chmele s názvem Odolchmel, který vzniká ve spolupráci s Výzkumným ústavem pivovarským a sladařským a Chmelařským institutem. Z této suroviny vznikl nový ležák Rezist, limitovaná 11stupňová várka s hořkostí 39 IBU. Pivo mohli ochutnat návštěvníci festivalu Rock for People a v létě bude k dostání také na festivalu Colours of Ostrava, v obchodním řetězci Billa, ve vybraných partnerských hospodách, které jsou zapojeny do projektu Speciály z Prazdroje, či jako součást spotřebitelských soutěží.

Anketa

Sbíráte dešťovou vodu? 💧🌿
Ano, mám sud a používám ho 🛢️✅
90,4 %
Ještě ne, ale přemýšlím o tom 🤔🌦️
3,2 %
Ne, neřeším to 🙈🚿
3,2 %
Teď mě to zaujalo. Jdu do toho! 💪🪣
3,2 %
Celkem hlasovalo 125 čtenářů.
Toto je sponzorovaný text tvořený ve spolupráci se zadavatelem. Článek nevytváří redakce Novinky.cz.

Výběr článků

Načítám