Článek
Solární boom, který všechny subjekty na trhu v loňském roce zaznamenaly a který byl spuštěn energetickou krizí a stoupajícími cenami energií, vůbec neodpovídal dosavadnímu vývoji trhu. Dopředu byl jen velmi těžko predikovatelný. Vždyť v celém Česku bylo podle dostupných dat evidováno více než 100 000 žádostí o připojení obnovitelných zdrojů energie (OZE).
Těžko očekávatelný skokový nárůst s sebou přinesl řadu obtíží. Dodavatelé při hledání řešení naráželi na mnoho překážek. Zákazníci si tak na svou fotovoltaiku v loňském roce počkali mnohem déle než kdykoli předtím. Prodlužovaly se termíny pro instalace i vyřizování dotací a ze strany distributorů se zase posunovaly termíny připojení do sítě.
Anketa
E.ON zrychlil instalace fotovoltaik
Prodlužující se časy instalací v uplynulém období přiznává i společnost E.ON. Ta ale zároveň udělala řadu kroků pro zrychlení vyřizování požadavků klientů:
- digitalizovala procesy,
- posílila kapacity instalačních firem,
- zavedla nový informační systém, aby měli klienti vždy dostupné informace,
- na přelomu roku 2021 a 2022 na několik měsíců také stopla příjem nových zakázek.
„Viděli jsme, že situace na trhu je neudržitelná. Abychom dokázali nainstalovat všechny elektrárny v přiměřeném čase, museli jsme dočasně přestat přijímat nové poptávky a postupně jsme zaváděli všechna potřebná opatření pro zlepšení situace,“ připomíná Ondřej Hájek, vedoucí zákaznických řešení společnosti E.ON Energie, a jedním dechem dodává: „Díky všem krokům, které jsme udělali, se nám podařilo dobu instalace opět významně zkrátit. U nových smluv na fotovoltaiku mají zákazníci elektrárnu na střeše do šesti měsíců od podpisu smlouvy.“

U nových smluv na fotovoltaiku mají zákazníci společnosti E.ON elektrárnu na střeše do šesti měsíců od podpisu smlouvy
E.ON dodržuje zásady Solární asociace
Ondřej Hájek upozorňuje také na to, že v souvislosti s aktuálním děním na trhu s fotovoltaickými elektrárnami, kdy se někteří dodavatelé dostali do problémů, se nemusejí klienti společnosti E.ON u nových ani u stávajících smluv bát, že by o svou investici přišli. Nové fotovoltaiky se vždy dočkají.
Udělali jsme všechno pro to, abychom co nejdříve splnili závazky vůči zákazníkům, kteří na fotovoltaiku už delší dobu čekali. Zároveň ale zachováváme maximální kvalitu a spolehlivost. Od smluv neodstupujeme ani je nepřeprodáváme, jako to dělají některé firmy na trhu. Vnímám, že aktuálně má řada lidí strach jít do pořízení solární elektrárny, ale u stabilního a zavedeného partnera se toho bát nemusí. Vždy je ale dobré si dodavatele svého řešení dobře vybrat a zvážit všechny okolnosti.
Prvním ukazatelem spolehlivosti dodavatele je například členství v Solární asociaci a dodržování jejích zásad, protože právě ta pracuje na udržení vysoké kvality v oboru. „To je důležité i pro nás, a proto jsme do ní v letošním roce vstoupili. Zároveň jsme se zavázali, že budeme dodržovat všechny zásady, které vyplývají z etalonu Solární asociace, který jsme podepsali,“ doplňuje Ondřej Hájek.

E.ON dodržuje zásady Solární asociace
Základem je znát varovné signály a vyvarovat se jich
Mezi varovné signály pro zákazníky naopak může aktuálně patřit například extrémně rychlá slibovaná doba dodání nebo požadovaná výše zálohy vyšší než 50 procent celkové ceny. Dobrý dodavatel nebude klienta přesvědčovat k pořízení co největší elektrárny, ale individuálně posoudí situaci a navrhne nejlepší řešení s tím, že vše za klienta vyřídí. „Jednoduše řečeno, pokud něco zní příliš dobře, aby to byla pravda, většinou to pravda není. Jako v mnoha jiných oborech se vyplatí svěřit se do rukou instalační firmy, která má již letitou tradici. Koneckonců u fotovoltaické elektrárny vzhledem k její životnosti potřebujete, aby zde pro vás byla i za dvacet let,“ vysvětluje Ondřej Hájek.
Kvalitní servis je ve společnosti E.ON standard
Jelikož je pořízení fotovoltaické elektrárny (FVE) dlouhodobou investicí, zákazníci by měli myslet i na dobu a podmínky záruky. Tato vodítka řeknou zájemcům o vlastní FVE mnohé o kvalitě a spolehlivosti dané společnosti. Zákazníci společnosti E.ON se nemusejí obávat žádných skrytých podmínek. E.ON jim všechny informace poskytne transparentně a dopředu.
Fotovoltaická elektrárna se skládá z několika částí a na každou z nich se vztahuje u E.ONu různá záruční doba. Na nejdražší komponenty, což jsou střídač a baterie, poskytuje E.ON záruku 10 let. Na mechanické části fotovoltaických panelů dává záruku 12 let, výkon elektrárny pak garantuje po dobu 25 let.

E.ON chce být pro zákazníka dlouholetým partnerem. Proto zákazníkům servis v případě potřeby zajišťuje
Jedním z nejdůležitějších bodů, na které je potřeba při pořizování solární elektrárny myslet, je i pravidelný servis. Ten se ovšem u jednotlivých úkonů liší. V rámci preventivní kontroly je doporučeno provádět servis ve 2–3letém intervalu. Je naprosto stěžejní, aby dodavatel FVE dokázal kvalitní servis zajistit a poskytl zákazníkovi jistotu, že se na svého dodavatele a jeho služby bude moci obrátit i za několik let. Práce dodavatelské firmy by tak rozhodně neměla končit samotnou instalací.
E.ON chce být pro zákazníka dlouholetým partnerem. Proto zákazníkům servis v případě potřeby zajišťuje. Pokud je fotovoltaická elektrárna v záruce a vznikl na ní nějaký problém, na který se vztahují garanční podmínky, je jeho vyřešení samozřejmě zdarma. Co se týče pravidelného preventivního servisu a kontroly, pohybují se ceny v řádech jednotek tisíc korun. E.ON navíc chystá službu, která klientům poskytne možnost pravidelného a profesionálního servisu tak, aby životnost fotovoltaiky svým zákazníkům co nejvíce prodloužil.