Hlavní obsah

Španělský startup chce zachránit pivo před globálním oteplováním

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pivní průmysl trápí častější sucha a epidemie způsobené globálním oteplováním. S tím se rozhodl bojovat španělský startup Ekonoke, který ve svých skladech pod přísným dohledem a pod LED světly pěstuje chmelové keře. Plánuje tím zajistit dodávky tohoto světově nejoblíbenějšího alkoholického nápoje.

Hydroponické pěstování chmele ve ŠpanělskuVideo: Reuters

 
Článek

„Naším posláním je zachránit pivo na celém světě,“ řekla agentuře Reuters Ines Sagrariová, výkonná ředitelka a spoluzakladatelka společnosti Ekonoke.

Jejich jedenáctičlenný tým agronomů, chemiků a biotechnologů se rozhodl vyzkoušet pěstování chmele v interiéru pomocí hydroponických systémů poháněných obnovitelnými zdroji. Tímto způsobem se spotřebuje o 95 % méně vody než při tradičním venkovním pěstování.

Nedaleko hlavního města Madridu testují různé kombinace světla a fertigace, tedy míchání hnojiv a vody. Hledají tu nejlepší kombinaci, která by fungovala pro všechny odrůdy chmele. Konečným cílem je maximalizovat produkci alfa-kyselin a esenciálních olejů, které dodávají hořké a ovocné aroma, známé všem milovníkům piva.

Rostliny jsou jako v nočním klubu

Jedná se o opravdu velmi precizní proces. Desítky senzorů připevněných k listům, kořenům a stonkům vysoko rostoucích popínavých rostlin měří každý parametr, od vlhkosti po hladinu CO2, zatímco měnící se vlnová délka LED světel dodává repasovaným skladům atmosféru podobnou nočnímu klubu.

„Tyto chmelnice nikdy neviděly sluneční světlo, pouze naši vlastní světelnou show,“ vtipkuje Javier Ramiro, jeden z hlavních vědeckých pracovníků společnosti Ekonoke.

Ve skladech navíc panují přísná hygienická opatření, aby se zamezilo škůdcům i bez použití pesticidů.

Britský pivovar oslavuje novým pivem návrat krále

Muži

Startup má velké plány do budoucna

Dalším velkým krokem je rozšířit jejich produkci chmele. Ze současných několika desítek rostlin v pilotním zařízení o rozloze 1200 metrů čtverečních se plánují rozrůst na tři místnosti po 400 rostlinách v severozápadní Galicii. Tam chtějí otestovat automatizované posklizňové procesy.

Sagrariová má pro společnost ještě další plány. Podle jejích slov by bylo ideální zřídit vedle pivovarů kryté plantáže, které by fungovaly jako úložiště uhlíku tím, že by znovu využívaly CO2 uvolňovaný během fermentace k urychlení fotosyntézy rostlin a recyklovaly filtrované zbytky vody, které zůstaly při výrobě.

Otázkou však je, zda je společnost schopna obstát mezi konkurencí. Ředitel ABI pro globální zásobování chmelem Willy Buholzer uvedl, že klíčovou otázkou pro inovativní iniciativy, jako je Ekonoke, je, zda dokážou pěstovat a prodávat prémiový chmel, který je schopen konkurovat více než tisícileté historii v odvětví s konzervativními spotřebiteli.

Je přesvědčen, že by se neměli podceňovat venkovní pěstitelé chmele, protože i ti přichází neustále s novými nápady. Pro Ekonoke by podle něj místo vysoké spotřeby vody mohly být problémem rostoucí ceny energií.

Foto: Reuters

Hydroponické pěstování chmele ve Španělsku

Přesto je Buholzer optimistický a věří, že ceny za energie budou klesat a zájem o stabilní dodávky speciálních odrůd růst. V tom vidí pro Ekonoke značnou tržní výhodu.

„Poptávka pivovarů není moc pružná, bez chmele nemůžou vyrobit pivo a oni nechtějí vyrábět méně piva,“ dodala k problematice Sagrariová.

Největším cílem Ekonoke do budoucna je to, aby bylo vnitřní chmelové plantáže možno založit všude po světě. „Chmel se dá naším způsobem pěstovat kdekoli: V Madridu, Sevastopolu nebo Timbuktu,“ vysvětluje opět Sagrariová.

Mezitím startup Ekonoke také navázal spolupráci se skupinou Hijos de Rivera, výrobci populární značky piva Estrella Galicia. Vyvinuli společně speciální limitovanou edici nápoje IPA, která je k dostání v madridské hipsterské čtvrti Chueca a jejíž každá koupě finančně podpoří Ekonoke.

Sklizeň chmele v Česku byla letos nejhorší za deset let

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám