Článek
„Zaplatila jsem devět a půl tisíce, vzala si šest balíčků. V jednom byl kufřík s nářadím, v dalším taška na zvíře. To se hodí, máme doma kotě,“ řekla paní Hana, která právě vyšla z provizorního obchodu se ztracenými zásilkami.
Každý zákazník si v něm vybírá balíčky naslepo, zaplatí podle váhy a až po zaplacení zjistí, co si vlastně koupil. Některé balíčky jsou malé a lehké, jiné těžké a neforemné. Nikdo ale dopředu neví, jestli uvnitř najde elektroniku, kosmetiku, nebo jen pár ponožek.
„Tady se nacházejí zásilky, které se ztratily cestou ke svému právoplatnému majiteli a skončily by v likvidaci,“ vysvětlila Novinkám mediální zástupkyně organizátora Ema Čapková. „Společnosti King Colis je skoupí, dá jim druhou šanci a tady je nabízí zákazníkům naslepo,“ dodala.

Zásilky jsou uloženy v dřevěných boxech a rozděleny do kategorií.
„Má to dvě roviny, a to ekologickou i zábavní,“ dodala Čapková. „Jednak se tím eliminuje odpad, který by jejich likvidací vznikl, zároveň je celý pop-up navržen z recyklovatelných materiálů.“
Zákazníci si mohou vybírat mezi standardními a prémiovými balíčky. Rozdíl je v původu – ty prémiové pocházejí z velkých e-shopů, zatímco standardní mohou být odkudkoli. Platí se podle hmotnosti: 100 gramů stojí 50 korun, u prémiových balíčků 75.
Hra, která láká davy
Před obchodem se hned první den tvořily fronty. Každý má několik minut na to, aby si balíčky vybral, zaplatil a pak se pustil do rozbalování.
„Já od toho očekávám hlavně zábavu,“ dodala Hana, která má s konceptem zkušenost už z Německa. „Tam jsem našla tablet i sluchátka. Tady doufám třeba v powerbanku.“

Před obchodem se první den tvořily fronty.
Zvědavost přilákala i další nakupující. „Chtěla bych tam najít elektroniku, u oblečení se bojím velikosti,“ uvedla Denisa.
Paní Naďa volí vlastní taktiku. „Vybírám to podle váhy a tvaru. Žádný návod nemám. Je to pro mě hra, baví mě ten moment překvapení,“ poznamenala.
Podobné pop-upy se objevily už v Paříži, Berlíně nebo Madridu, kde vzbudily velký zájem, ale i kritiku. Zatímco jedni mluví o zábavném způsobu, jak dát ztraceným věcem druhý život, jiní vidí spíš chytrý marketing s nejistým výsledkem pro zákazníky.
Za první den provozu navštívilo prodejnu podle dat prodejce 1500 návštěvníků a prodalo se přes 1,8 tuny balíčků. Pop-up bude v obchodním centru na Černém Mostě otevřen až do neděle 12. října.