Článek
Podle švédské společnosti Candela je elektrická loď navržena tak, aby „letěla“ nad vodou na dvou hydrofoilech, což výrazně snižuje odpor vody a spotřebu energie až o 80 % oproti klasickým rychlým lodím. Společnost uvedla, že plavba spotřebovala 40 kWh energie, což vyšlo přibližně na osm eur (200 Kč).
Jak uvádí agentura Reuters, cílem plavby bylo ukázat potenciál nové elektrické hydrofoilové lodi Candela P-12, která by mohla přinést čistou a ekonomickou dopravu jak podél španělského pobřeží, tak i přes Gibraltarský průliv.
Candela P-12 je již součástí stockholmské veřejné dopravy a vysokou rychlostí může přepravovat až 30 pasažérů. Zkracuje tím cestovní časy na polovinu a snižuje provozní náklady.

Cesta přes Gibraltarský průliv trvala něco málo přes hodinu.
Cesta motorovým člunem vyšla na více než desetinásobek
„Chtěli jsme zjistit, jak daleko se dá s elektrickou hydrofoilovou lodí dojet a zda je vůbec možné absolvovat mezikontinentální plavby. Byla to první taková zkušenost. Jeli jsme z jižního Španělska do Afriky, do místa zvaného Ceuta. Bylo to velmi vzrušující. Počasí bylo klidné, všechno běželo hladce a jízdu jsme si užili,“ sdělil pro Reuters zakladatel a generální ředitel společnosti Gustav Hasselskog.
„Dorazili jsme do Ceuty, což je asi 24,5 námořní míle od místa, z něhož jsme vypluli, a cesta trvala hodinu a pět minut. Pro srovnání energetické náročnosti Candely C-8 a běžné lodě – náš člun s kameramany, který nás sledoval, spotřeboval asi 50 litrů benzinu, což by stálo asi 90 eur (2240 Kč). Candela C-8 použila 40 kilowatthodin elektřiny, která by na trhu stála přibližně osm eur, ale v Ceutě ji poskytly zdarma přístavní úřady,“ uvedl Julián Erskine, hlavní inženýr pro pohyb a plánování trasy ve společnosti Candela.