Článek
„Potvrzuji skon pana Jiřího Bartošky,“ řekla Novinkám mluvčí karlovarského festivalu Uljana Donátová.
To, že má prezident KVIFF další zdravotní problémy, připustili organizátoři akce před několika týdny, kdy se konala první letošní tisková konference k nadcházejícímu ročníku.
„Pan Bartoška onemocněl, zřejmě na Lvech chytil covid, lékaři mu doporučili, aby se vyhýbal zvýšené koncentraci lidí. Je doma a nabírá síly, aby mohl být na poslední tiskové konferenci před začátkem festivalu a samozřejmě na festivalu,“ uvedl výkonný ředitel Kryštof Mucha pro média. Předání filmových cen Český lev se konalo letos 8. března v pražském Rudolfinu.

Nicméně na tiskové konferenci k letošnímu festivalu ještě zazněla informace, že se Bartoška aktivně účastní příprav a do Varů plánuje odjet.

Ze silného ročníku na vrchol
Bartoška se narodil 24. března 1947 v Děčíně. Vystudoval brněnskou JAMU, kde absolvoval v roce 1972.
Zde byl součástí velmi silného ročníku, společně s ním herectví studovali herci Jana Švandová, Bolek Polívka, Eliška Balzerová, Svatopluk Skopal a další. Právě díky Švandové a Balzerové se Bartoška k herectví dostal – v té době byl na vojně a ony za něj poslaly přihlášku na herectví.
Hned po studiích začal hrát v Divadle na provázku. Následně působil v Činoherním studiu v Ústí nad Labem a také v Městských divadlech pražských. Od konce sedmdesátých do začátku devadesátých let byl členem Divadla Na zábradlí a od roku 1991 do roku 1994 účinkoval v Divadle Bez zábradlí.

„Po rozpadu naší party ze Zábradlí jsem měl pocit, že bez divadla nevydržím, ale zjistil jsem, že se to vydržet dá. Vždycky jsem tvrdil, že jsem divadelní herec a televizí nebo filmem se jenom živím. Divadlo je dneska podle mého názoru zábavou fajnšmekrů, většinová společnost mu moc pozornosti nevěnuje. Kdykoli v minulosti udeřil mor, jako první se obětovali herci, což se, myslím, děje i dnes, třebaže tu mor už neřádí,“ řekl v rozhovoru pro Právo v roce 2016.
„Na druhou stranu je pro mě divadlo fascinující, protože jde o živé umění. Když se jeden večer nepovede, je velká šance, že se povede ten další. To je na něm pěkné. Takže jsem vždycky chtěl mít na repertoáru alespoň jeden titul, abych mohl chodit do divadla se osprchovat, jak říkám,“ dodal.
Byl skvělý divadelní herec, stejně tak skvělý herec filmový. Na filmovém plátně se poprvé objevil v roce 1971 ve snímku Hry lásky šálivé.
Později hrál ve filmech Stíny horkého léta (1977), Osada havranů (1977), Čekání na déšť (1978), Kopytem sem, kopytem tam (1988), Je třeba zabít Sekala (1998), Všichni moji blízcí (1999), Anděl páně (2005), Teorie tygra (2016) a řadě dalších. Hrál i v mnoha televizních filmech či seriálech.
„Když se někdo zeptá na vysněnou roli, říkám ne, herec nesmí snít, protože to je kolektivní práce. Vy si něco vysníte, ale děláte to s blbým režisérem, s blbým partnerem a z toho snu se stane noční můra,“ řekl v rozhovoru pro Novinky.cz.
Kromě herectví byla druhou velkou životní rolí Jiřího Bartošky práce pro karlovarský filmový festival. V jeho čele stál přes třicet let a za tu dobu se mu – spolu s již dříve zesnulou uměleckou ředitelkou Evou Zaoralovou (1932–2022) a jejich týmem – podařilo skomírající přehlídku vrátit mezi elitní festivaly.
Spolu se Zaoralovou proto získal v roce 2017 Českého lva za mimořádný přínos české kinematografii.
„Tenkrát to vypadalo, že festival skončí. Stát od něj dal ruce pryč, nebyly peníze, skoro nikdo ho nechtěl dělat. Igor Ševčík z ministerstva kultury s ním obcházel tak trochu jako agent s teplou vodou – a přišel i za mnou, jestli bych se ho nechtěl ujmout. Připadalo mi, že by byla škoda, kdybychom nechali takovou tradici zahynout. Tak jsem to vzal, začal se starat o financování, Eva Zaoralová o program,“ řekl o svém angažmá v čele festivalu Bartoška.

Další krizové roky zažili organizátoři v covidových časech, kdy museli celou akci zrušit.
„Byl to šílený pocit. Kdysi jsem mluvil o tom, že kdyby se něco stalo s Thermalem a my jsme museli zrušit ročník, tak budeme za rok velice těžko startovat. Že festival může přijít o kategorii A, protože na ni čeká Varšava, Budapešť… Z toho jsme měli velký strach. A najednou se to stalo bez toho, že by byl problém s Thermalem! Ale protože to byl globální problém, partneři naše rozhodnutí pochopili,“ uvedl tehdy Bartoška pro Právo.
Jisté je jediné, žádný KVIFF nebude už takový, jako býval s ním.