Hlavní obsah

V Trnkově imaginativní Zahradě jsou dětmi i dospělí

Právo, Eva Vejdělková

Poslední červnový týden přináší zároveň i poslední příležitost prohlédnout si výstavu věnovanou Jiřímu Trnkovi. K padesátému výročí jeho úmrtí ji pro Galerii Středočeského kraje (GASK) v Kutné Hoře připravili jeho syn Jan a vnuk Matyáš, rovněž výtvarní umělci.

Foto: ČTK

Matyáš Trnka a jeho multimediální projekt Zahrada 2.

Článek

Výstava, která byla zahájená loni na podzim, měla původně končit na jaře. Kvůli pandemii koronaviru, kdy byly galerie uzavřeny, byla po uvolnění bezpečnostních opatření prodloužena. Naposledy bude k vidění v pátek, v den, kdy v nestandardním školním roce převezmou děti vysvědčení. A protože se jich do školy koncem května vrátila mnohde i méně než polovina, většina z nich může do Trnkovy zahrady plné fantazie ještě vyrazit.

Za Jiřím Trnkou se do kutnohorské galerie děti rády vracejí, a to zejména kvůli připojenému hravému, interaktivnímu multimediálnímu projektu Trnkova Zahrada 2, který tvoří druhou část expozice. Byl k vidění už jinde, ale pro tuto příležitost ho autoři upravili a rozšířili.

„Vím o dětech, které tu byly už sedmkrát a jsou schopné tu strávit i pět hodin. Nebo o dalších, které Zahradu navštívily už dřív při jiné příležitosti. Přesto tady najdou novinky, třeba střelnici netopýrů,“ zmiňuje Matyáš Trnka, který svým způsobem pokračuje v práci svého dědečka, protože vystudoval na FAMU animaci.

Děti však neodradí ani první, hlavní a „seriózní“ část výstavy, kterou s otcem Janem chystali pro kutnohorskou galerii přibližně dva roky, a snaží se v ní představit Trnkovu osobnost v co největší šíři. Už masivní vstupní dveře s vysoko posazenou velkou klikou, speciálně vyrobené pro výstavu, totiž naznačují, že tady se v malého diváka promění návštěvník každého věku.

Expozice koncipovaná jako byt umělce pak nabízí možnost nahlížet Trnkovi pod ruce. Hosta uvítá okno do zahrady, které měl ve svém prvním ateliéru a v němž vznikla jeho nejslavnější kniha o zvědavých klucích a zlomyslném kocourovi. Na širokém a vysokém stole si lze zblízka prohlédnout divadelní loutky, do nichž se Trnka zamiloval díky svému učiteli kreslení Josefu Skupovi. V knihovně si je možné posedět mezi jeho ilustracemi, v červeném a modrém pokoji se seznámit s volnou tvorbou, v zeleném pak s filmovými loutkami.

Foto: ČTK

Pro Trnkovy loutky, které v průběhu času vytvořil pro různá divadelní představení, napsal jeho syn Jan hru, v níž si mohly zahrát všechny najednou. Video je součástí výstavy.

„Zvláštní je, že Trnka se celý život vnímal hlavně jako malíř a také tak o sobě mluvil. Přitom byl v malbě solitérem. Stranil se všech avantgardních proudů, které tehdy ve výtvarném umění vznikaly, a do jeho vývoje vlastně nijak nezasáhly,“ zmiňuje jeho vnuk Matyáš, který svého dědečka osobně nezažil, protože zemřel řadu let před jeho narozením.

„Hodně pracoval, málo spal a nepěstoval zrovna zdravou životosprávu,“ dodává a na okraj zmíní i jeho vášeň pro rychlá auta. „Jako řidič byl doslova nebezpečný. Jezdil hodně rychle, i na dnešních silnicích by to bylo příliš. I to byla jedna z jeho charakteristických stránek.“

Nad knižními ilustracemi, které Trnku proslavily v celém světě, upozorní na jeho volné zacházení s perspektivou a kombinování různých technik, ale s největším zaujetím se coby animátor rozpovídá u Trnkových filmových loutek. „Emoce vyjadřovaly jeho loutky vždy jen pohybem, ne tváří. Do studia si kvůli tomu dokonce zval tanečníky a mimy,“ zmiňuje.

Jiří Trnka se sice proslavil jako režisér animovaných filmů, přesto podle jeho vnuka velmi rád utíkal k volné tvorbě: „U filmu měl kreativní práce paradoxně docela málo, protože větší část představuje komunikace se spolupracovníky a organizace. Proto se pak s chutí zavřel v ateliéru, maloval nebo dělal dřevěné plastiky. Ty mám rád a těší mě, že je můžeme ukázat. Většina z nich ještě nebyla nikde k vidění.“

Může se vám hodit na Firmy.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám