Hlavní obsah

RECENZE: Totální rozklad s Tomem Hardym vzdává poctu hongkongské akční škole

4:44
4:44

Poslechněte si tento článek

Velšský scenárista a režisér Gareth Evans si dvojicí svých Zátahů (filmy z roku 2011 a 2014), natočených s indonéským týmem, vydobyl pevné místo mezi nejlepšími tvůrci akčního žánru. Po jedenácti letech od uvedení toho druhého přichází na streamovací platformu Netflix jeho další žánrový počin, který ale už nevzbuzuje takové jednoznačné nadšení.

Trailer filmu Totální rozkladVideo: Netflix

Článek

Důvodů, proč není nadšení z nového filmu tak velké, bude víc. Evans film natáčel v Cardiffu ve Walesu v roce 2021, ale kvůli hollywoodským stávkám a přetáčkám přichází na Netflix opožděně až nyní a v kratší podobě, než režisér původně zamýšlel.

Původní verze měla mít 150 minut, aktuální má lehce přes hodinu a půl, když nebereme titulky.

Postavy působí jednorozměrně, bez hlubšího charakterového a emočního prokreslení nebo rozvedené motivace jejich konání. Při práci s postavami se Gareth Evans coby scenárista moc nepředvedl a podobně je tomu i s příběhem, který tu vypráví.

Ten je jednoduchý a přímočaře se odvíjející. Chvíli sice trvá, než se zorientujete v tom, kdo na čí straně stojí a kdo na koho a s kým uchystal podraz, ale pak už tu je klasické vyprávění o zradě, zkorumpovaných policistech a rodičích, kteří se snaží ochránit nebo pomstít své děti.

Zátěž minulosti

Charlie (Justin Cornwell), odcizený syn mocného realitního magnáta a kandidáta na starostu města Beaumonta (Forest Whitaker), se se svou přítelkyní Miou (Quelin Sepulveda) a dalšími dvěma parťáky dopustí loupeže pro šéfa místní triády. Předání kokainu ale naruší maskovaní střelci, kteří mladého šéfa Tsuiho zabijí.

Jeho strýc a poručník za vraha označí Charlieho, po jehož krku jde Tsuiho matka (Yeo Yann Yann) se členy triády. Beaumont se to dozví a požádá detektiva z oddělení vražd Walkera (Tom Hardy), aby ho ochránil. Walker to bere jako způsob, jak se vyvázat ze svých minulých profesních selhání, jichž se dopustil se svými zkorumpovanými kolegy z protidrogového oddělení.

Foto: Netflix

Kandidát na starostu (Forest Whitaker) chce ochránit svého syna.

S novou policejní kolegyní Ellie (Jessie Mei Li) se tak pouští do nerovného souboje nejen s nimi, kriminálním podsvětím žádajícím odplatu za smrt jeho dědice, ale i vlastním svědomím.

Že Walker provedl něco, kvůli čemu od něj odešla žena s malou dcerkou, naznačuje už noirový úvod, v němž na chatě v temných lesích vede monolog o špatných volbách a zátěži minulosti, doprovázený obrazovými problesky do ní.

Akce tahákem filmu

Zádumčivé, noirové nastavení ústředního protagonisty se u jeho představitele Toma Hardyho pojí s polohou, v jaké ho vídáme ve filmech nejčastěji. S buldočí vytrvalostí v soubojích všeho druhu vzdoruje početní přesile, přičemž akce je uzpůsobena na míru jeho postavě.

Oproti oběma dílům Zátahu je víc americká nebo evropská než asijská. To znamená, že působí zemitěji, i když o nějakém realismu, vzhledem k tomu, jaké přesile je schopen se detektiv ubránit, nelze hovořit. Místo bojových umění a tělesných soubojů jeden na jednoho se tu ke slovu víc dostávají zbraně sečné i palné.

Foto: Netflix

Walker (Tom Hardy) a jeho kolegyně Ellie (Jessie Mei Li)

Akce je stejně jako v případě Zátahů hlavní tahák filmu. Ta úvodní automobilová, kdy policisté pronásledují kamion s lupem, má drive, ale působí až příliš videoherně. Sráží ji viditelné CGI (computer-generated imagery, počítačem generované snímky), které se snaží zamaskovat déšť a frenetický střih.

Ten bohužel znepřehledňuje i mnohem povedenější pasáž v tanečním klubu, která se nachází uprostřed filmu. Nechybí jí intenzita a brutalita, známá z režisérových předchozích prací, ale při její délce a s tím, že se odehrává v příšeří, se občas ztrácíme v tom, kdo na koho vlastně střílí.

Zásobníky zbraní se tu nešetří a jeden mrtvý toho schytá opravdu hodně, zvlášť když bereme v potaz i předchozí tělesné souboje. To potvrzuje závěrečné akční inferno ve srubu, kde si dává dostaveníčko komplet zainteresované osazenstvo filmu.

Charakterově ploché postavy

Gareth Evans zde vzdává hold filmům Johna Woo jako Killer a Hard Boiled. Oproti nejznámějším dílům hongkongské akční školy osmdesátých a devadesátých let ale Totálnímu rozkladu chybí jejich osudovost nebo melodramatičnost.

A jsme zpátky u scénáře. Evansovi se nedaří ani scénám, jako je ta při závěrečném zúčtování, v němž jde o život potomků, dát patřičnou emoční rezonanci. Je to důsledek toho, že postavy jsou ploché a dějové linky málo komplexní.

Foto: Netflix

Walker se pouští do nerovného souboje s kriminálním podsvětím, zkorumpovanými kolegy i vlastním svědomím.

Tom Hardy si tak celý film vystačí víceméně s jedním výrazem a i zbývající herecký ansámbl, byť dobře typově vybraný, nemá moc co hrát.

Z netflixovské nabídky se přesto Evansův snímek vymyká v tom, že nese jasnou autorskou pečeť svého tvůrce a jeho stylu. Není to spotřební zboží, spíš uzpůsobené na míru hlavnímu představiteli. Práce s postavami nebo příběhem jeho předností není, dynamická akce ano.

Totální rozklad
Velká Británie / USA, 2025, 105 min. Režie: Gareth Evans. Hrají: Tom Hardy, Timothy Olyphant, Forest Whitaker, Jessie Mei Li, Luis Guzmán, Justin Cornwell, Quelin Sepulveda
Hodnocení: 60 %

Výběr článků

Načítám