Hlavní obsah

Tanec Praha zahájí dílo na Gershwinovu hudbu, říká choreografka

Novinky, Alex Švamberk (Amsterdam)

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Amsterdam

Jednadvacátý ročník festivalu Tanec Praha zahájí 2. června představení Good Morning, Mr. Gershwin francouzského souboru Montalvo-Hervieu. Představuje jeden z vrcholů tvorby souboru, nabízí nejen ohromující výkony tanečníků čerpajících z hip hopu, ale také silné téma, jímž je rasismus. Na otázky odpovídala choreografka Dominique Hervieu.

Článek

Co vás přivedlo ke Gershwinovi? Hudba?

Prvním důvodem bylo, že jsme s mým stálým spolupracovníkem Josém Montalvem pro Lyonskou operu loni v dubnu režírovali operu Porgy a Bess. Samozřejmě mě oslovuje Gershwinova hudba, Gershwin mě zajímá jako skladatel, ale zároveň jako člověk.

V jeho hudbě cítíme na jednu stranu výraznou radost a štěstí, které umí v posluchači evokovat. Na druhou stranu v průběhu celého svého života Gershwin hledá, jak v sobě vevnitř najít a dosáhnout štěstí. Ve svém nitru nebyl spokojený a tím, co se kolem něj dělo, byl hluboce zraňován.

Vaše nová choreografie se svým pojetím vzdaluje lehkosti a nezávaznosti předchozích představení, jako je Paradis z roku 1999.

Máte pravdu, v tomto představení se prvně otevřeně pouštíme do napětí, které je v Gershwinově díle mezi radostí a společenskopolitickým zpytováním. Taky se explicitně vyjadřujeme k politickému problému a k sociálním otázkám.

Úplně poprvé. V předchozích dílech jsme to dělali implicitně, protože náš soubor je směsí kultur a přináší směs hudebních a kulturních tradic, nyní to děláme otevřeněji.

Proč jste choreografii Good Morning, Mr Gershwin věnovala otázce rasismu?

Volba tématu, jímž je rasismus, se pojí především s mým zájmem o přechod, který ve svém díle udělal Gershwin. Byl schopen přejít od radosti a vzrušení ze života v Americe dvacátých let k vážnějším sociálně-politických tématům. Pro mě byl důležitý právě tento zásadní přelom a zajímá mě, jak je možné, že k němu došlo.

Gershwin také představuje zajímavý příklad toho, jak se mísí kultury a hudba. Ve své tvorbě spojuje židovskou tradici, byl znalcem evropské hudby, zajímala ho černá americká a africká hudba – v Porgy a Bess se dokonce objevují tradiční africké zpěvy, které sbíral.

Ve své tvorbě ukazuje možnost míchat kultury a takto se dostat za horizont rasismu To, co se skrývá za naším stanoviskem, je myšlenka potřeby neustálého překračování stávající situace ve snaze dojít k setkání myšlenek a světů představ, který každý máme.

Je rasismus v dnešní době skutečně tak palčivým problémem, když poslední velké rasové bouře v USA byly v Los Angeles v roce 1992? Ani v záběrech použitých v představení nejsou novější záběry, objevují se tam už jen starší z lynčování a z velkých protestů z 60. let.

Je to stále aktuální a velký problém, velmi důležitá otázka nejen v Americe. Je ale třeba dodat, že právě umění a hudba mohou posunout pohled na soužití kultur dopředu. Jako umělci můžeme také reflektovat pozitivní změny, které nastávají, ale současně si musíme uvědomovat, že to nestačí.

Částečně jsme se pokusili v choreografii znázornit svou vizi možnosti soužití ve finální scéně, když po úryvku z Porgy a Bess přicházejí bílí tanečníci a tanečnice a představení končí obrazem společného soužití, kdy jsou na scéně jak bílí, tak černí tanečníci.

A co pro vás znamenal přechod od tancování k choreografii?

Nechci se chválit, ale pro mne to nebylo obtížné, protože jsem vždy měla velký zájem o to, co dělají ostatní tanečníci. Zajímalo mě to více než to, co dělám já, bylo to pro mě důležitější než jen zlepšovat samu sebe. Takže práce choreografky pro mě byla tou pravou.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám