Hlavní obsah

Skandál na Slam poetry: boj na ostří nože

OLOMOUC/PRAHA

Slam poetry, nový trend v živé prezentaci poezie, má od soboty prvního českého mistra - stal se jím v Olomouci na národním finálem Marián Palla. Přišly i první skandály. Největším je odvolání jednoho z porotců - literárního kritika Radima Kopáče - v průběhu soutěže. Přinášíme reakci jeho i pořadatele Martina Pluháčka z nakladatelství Petrov.

Článek

Radim Kopáč byl odvolán pro údajně tendenční rozhodování předvedených výkonů. Budoucímu vítězi Pallovi totiž dal nulu. Jeho odvolání si moderátor Martin Pluháček z nakladatelství Petrov nechal schválit publikem.

Národního finále ve slam poetry se v Olomouci v rámci festivalu Poezie bez hranic zúčastnilo 9 finalistů, čtyři postoupili z pražského kola, zbytek pak z brněnského.

Vyjádření odvolaného porotce

K netypickému odvolání se vyjádřil přímo Radim Kopáč: "Vyloučení z poroty mě zaskočilo. Jenže pravidla slam poetry neznám natolik dobře, abych se proti tomu dokázal ohradit. Pokud si ale Martin Pluháček někoho vybere za porotce, a ten výběr má být náhodný, pak má počítat s tím, že ne všechny známky, které vystupující dostanou, budou odpovídat jeho představě.

Mě zaujali hiphopeři, spontánním, rytmickým projevem, ve kterém slovo funguje jako význam i jako zvuk, zaujal mě Vítek Kremlička svým sympatickým outsiderstvím.

Marian Palla, který první celostátní soutěž ve slam poetry vyhrál, mě naopak nezaujal ničím, dal jsem mu nulu, pro kterou mě vyloučili: jeho knedlíkově-pivní frky, kterými publikum ubavil málem k smrti, si můžu poslechnout v hospodě, každý večer, kamkoliv přijdu.

Zajímavé je, že Palla své knížky, ze kterých on četl (narozdíl od hiphoperů recitujících zpaměti), vydává v Petrovu, tedy nakladatelství Martina Pluháčka, hlavního organizátora akce. Za pozornost také stojí, že hlavní mediální partner Poezie bez hranic - literární příloha Práva Salon pravidelně tiskne Pallovy kreslené vtipy a v týdnu před finále přinesla s budoucím vítězem rozhovor."

Reakce Martina Pluháčka

Je nebetyčná drzost podsouvat mi před čtenáři, kteří se akce nezúčastnili, že bych měl jakékoli představy o tom, kolik bodů by měli porotci dávat kterémukoli ze soutěžících. Pro mě jako organizátora celé akce je úspěchem, že přijde hodně lidí a že se dobře baví. Obého bylo dosaženo.  Jediné, co během akce publikum i mě naštvalo, byl Kopáčův - pro většinu zcela očividný - pokus ovlivnit soutěž ve prospěch vlastního vyvolence.

Aby Kopáč doložil, že rozhodoval "normálně", tvrdí, že ho zaujali hiphopeři, ale lepšímu z nich, později třetímu Standovi "Apoka" Bílkovi, dal nejméně bodů ze všech porotců, pouhé 3. Z prvních pěti soutěžících podle konečného pořadí, dostali čtyři bez ohledu na styl od Kopáče vždy nejnižší známku, naopak Vít Kremlička, který hrál na identickou strunu jako Palla,  dostal nejvyšší.  Zkrátka zjevný pokus likvidovat největší konkurenty Kopáčova vyvoleného Kremličky...

Kopáč byl prý dětinský

Kopáčova domněnka, že byl vyloučen pro nulu, kterou dal pozdějšímu vítězi Pallovi, je mylná. Vše jsem si vše uvědomil už po pátém účinkujícím (Palla šel na scénu až jako devátý) a hned v ten okamžik jsem se rozhodl Kopáče z poroty vyloučit. Na rozdíl od většiny publika totiž Kopáče znám natolik dobře, aby mi souvislosti došly dříve, než si naprosto dětinským způsobem definitivně podřezal větev svým hloupým hodnocením Pally.

V pauze mezi oběma koly jsem věc pouze konzultoval s daleko zkušenějším "uvaděčem" slamových soutěží Jaromirem Konecnym z Německa, který mé rozhodnutí jednoznačně podpořil a navíc mi poradil, abych si je nechal stvrdit rozhořčeným publikem.

Na většině slamových soutěží se škrtá nejvyšší a nejnižší známka, aby se zamezilo účelovému ovlivňování výsledků. U nás jsme toto pravidlo prozatím nezavedli; příklad Radima Kopáče, který se  jako jediný o post porotce velmi aktivně ucházel (!), dokládá, že má své opodstatnění.

Závěr Kopáčova příspěvku je už trapný až k pláči. Jeho pokus sdělit čtenářům, že jsem jako organizátor akce a MC pořadu měl "své důvody" k tomu, abych někoho tlačil k vítězství, svědčí o tom, jak uvažuje on sám. Kopáč zapomněl zmínit, že Vít Kremlička vydal svou poslední knihu stejně jako Palla v nakladatelství Petrov. Třetím ze soutěžících, který vydává své knihy v nakladatelství Petrov je Jaroslav Pížl. Mě konvenuje nejvíce Pížlova poezie a jeho způsob přednesu. Pížl skončil sedmý.

Co je to slam poetry

Slam poetry je relativně nové forma prezentace poezie, která je inspirovaná rapovou kulturou. Autoři přednášejí své básně akčně, s důrazem kladeným na často rytmický projev. Pohybují se někde mezi performancí a rapem.

Ve světě se pravidelně také konají soutěže ve slam poetry, kdy výkony jednotlivých básníků hodnotí porota vybraná z publika. Ta musí dbát i na to, aby účinkující neporušil daná pravidla - nepoužil rekvizity a nepřesáhl vymezený čas.

Podobná pravidla zvolili i pořadatelé u nás, kde se také soutěž koná dvoukolově a jeden vstup trvá nanejvýš tři minuty.

Vedle čtyř mladých lidí, které jsem viděl poprvé v životě, jsem do poroty nominoval také Věru Jirousovou, u které jsem si mohl být předem jist pouze jednou věcí - že nemá ráda texty Mariana Pally.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám