Hlavní obsah

Ředitel Robert Kolář: Dvořákova Praha bude letos více česká

Právo, František Tuhý

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vedení hudebního festivalu Dvořákova Praha oznámilo, že letošní ročník se sice uskuteční v původním termínu od 4. do 20. září, dokonce i v původní dramaturgii, tedy s prakticky stejným obsahem jednotlivých koncertů, avšak místo obvyklého mezinárodního obsazení představí hvězdy a interprety domácí.

Foto: Kateřina Šulová, ČTK

Ředitel Akademie klasické hudby Robert Kolář.

Článek

Proč jste se tak rozhodli?

Od března do května jsme jako asi všichni zažili kvůli koronaviru hodně turbulentní období. A jeho výsledkem je rozhodnutí festival uspořádat bez dramaturgických kompromisů a bez změny obsahu, ale s velkými přesuny interpretů. V podstatě s domácími hudebníky.

Neobáváte se, že tím utrpí kvalita?

Náš intendant Jan Simon odvedl skvělou práci a zajistil i v této situaci mimořádné obsazení. A hlavně platí, že čeští hudebníci, čeští muzikanti jsou světová špička. Takže to je to poslední, čeho bych se bál.

Nepochybuji, že právě domácí řešení by Antonín Dvořák ocenil

A z čeho tedy máte obavy?

Musím říci, že po konečném rozhodnutí festival uspořádat v domácím provedení se mi hodně ulevilo. Pokud bychom se pokusili udržet obvyklé mezinárodní obsazení, bylo by to neadekvátní riziko. Nejspíše bychom do poslední chvíle nevěděli, kdo nakonec bude moci přijet a kdo ne. Nepochybuji, že právě domácí řešení by Antonín Dvořák ocenil.

Myslíte?

Jsem o tom přesvědčen. Dvořák byl velmi moderní člověk, svým způsobem světoběžník, on delší či kratší dobu žil v řadě zemí a obrovské množství jich navštívil, ale byl to také skutečný vlastenec v tom nejlepším smyslu slova. Byl by první, kdo by v dnešní době volal po podpoře domácí hudby a českých muzikantů.

Takže festival s novým podtitulem Češi hrají (nejen) Čechům je formou podpory domácí hudební scény?

Ano, měli jsme na mysli i tento aspekt. Ve hře byla možnost celý ročník zrušit a neriskovat vůbec, ale to nám připadalo nefér jak vůči posluchačům, pro které je Dvořákova Praha neodmyslitelnou součástí a jednou z dominant kulturního podzimu, tak vůči českým hudebníkům.

Mimochodem, neobáváte se, že ono heslo Češi hrají (nejen) Čechům bude v této době plné politické korektnosti chápáno negativně?

Snad každý pochopí tu nadsázku. Ostatně za dirigentský pult České filharmonie se 4. i 5. září postaví Semjon Byčkov, tedy šéfdirigent tohoto tělesa narozený v Rusku a žijící ve Spojených státech, ale také člověk, kterého už my všichni kolem muziky chápeme jako součást českého kulturního života. Což je, myslím, hodně dvořákovské vidění světa.

Na Dvořákově Praze zahrají Češi Čechům

Kultura

A pochopitelně doufáme pevně, že epidemiologická situace dovolí, aby naše publikum bylo mezinárodní – třeba ne tolik, jak bylo obvyklé v předchozích ročnících, ale že alespoň v rámci možností uvítáme i naše tradiční „kulturní turisty“. Ostatně Praha je město mnoha národností. Prostě to chápeme spíše v obecném kulturním smyslu slova, nikoliv jako národnostní vymezení.

Nezaznamenali jste u zahraničních partnerů negativní reakce na rušení dohod a smluv?

Nemám pocit, že by náš krok někdo vnímal jako nepochopitelný nebo nepřátelský. My si ostatně zakládáme na dobrých vztazích s našimi hudebními přáteli a ty určitě nebyly narušeny. Oni dobře vědí, že jsme to rozhodnutí udělali po dlouhých úvahách a pod tíhou doby. Vědí také, že nejsme jediní, kdo tak pod vlivem okolností učinili.

Navíc si uvědomují, že tento festival má tradici a bude zde příští rok a další roky, a že i když letos nějaká dohoda musela kvůli epidemii padnout, tak v dalších letech se jim Dvořákova Praha znovu otevře.

V pondělí 8. června jste zahájili prodej vstupenek. S jakou kapacitou sálů počítáte?

Kapacita sálů je zatím omezená na 500 míst, protože samozřejmě respektujeme současná vládní nařízení. Spolu s tím, jak se opatření budou rozvolňovat, jsme připraveni okamžitě reagovat a množství vstupenek navýšit. A přirozeně doufáme, že bude možné obsadit celé sály.

Co když ne? To by znamenalo velkou nejistotu co do finančního zajištění festivalu. Jak byste se s tím vyrovnali?

Prodej vstupenek je pro nás velmi podstatný příjem. Z hlediska financí je samozřejmě obrovský rozdíl, pokud prodáváte 500 nebo 1000 lístků. Takže jako všichni v oboru i my doufáme ve využití plné kapacity sálů. Naštěstí máme dlouhodobé finanční partnery v našich mecenáších, především v Karel Komárek Family Foundation, a také v Ministerstvu kultury České republiky a v hlavním městě Praze.

Klasická hudba a politika ne vždy pospolu

Kultura

To nám dává silné zázemí. Ale kompletní sály by nám situaci zjednodušily. A to ani nemluvím o příznivcích hudby, kterých bychom v případě omezení museli s těžkým srdcem mnoho odmítnout.

Kdo a co tedy bude největším „tahákem“ letošní Dvořákovy Prahy?

Nechci to stavět takhle, nemám to rád ani v ročnících, kdy přivážíme do Prahy naše hvězdné přátele z blízké i daleké ciziny. Podstatné je, že domácí obsazení není žádný kompromis z hlediska kvality. Jenže ten program je rozsáhlý a interpretů i v sólových partech jsou desítky, tak bych potřeboval celou tiskovou stranu.

Ostatně kdo si do vyhledávače zadá „Dvořákova Praha“, tak na webu najde množství podrobností a informací. Já spíše upozorním na jeden koncert, který ukazuje naše směřování v Akademii klasické hudby. Odehraje se 13. září v Rudolfinu a pod vedením skvělého českého dirigenta Tomáše Netopila vystoupí Mladá filharmonie Dvořákovy Prahy. Orchestr je sestavený ze studentů konzervatoří a akademií.

Houslistka Simona Tydlitátová: Hraní je velká nejistota a dělá se opravdu jen z lásky k hudbě

Styl

Pod Tomášovým uměleckým vedením s podporou naší akademie se měl připravovat během jeho Letní hudební akademie v Kroměříži. V letošním roce přípravu musíme díky známým okolnostem zvládnout před festivalem v Praze. Ale nepochybuji, že nás pak všechny ohromí Beethovenovou symfonií č. 9 d moll s Ódou na radost.

A v letech dalších už proběhnou veškeré kurzy formou soustředění právě v Kroměříži. Vytvoření a podpora tohoto orchestru ji jednou ze splátek akademie Antonínu Dvořákovi a jeho odkazu.

Reklama

Výběr článků

Načítám