RECENZE: Zkušená Lucie vzpomínala na časy zrání

Byl to šťastný nápad. Namísto toho, aby Lucie odehrála halové koncerty s obvyklým repertoárem, rozhodla se v předstihu oslavit na třech koncertech třicet let od vydání svého nejslavnějšího alba Černý kočky, mokrý žáby. Ten poslední se odehrál ve čtvrtek večer ve zcela zaplněné pražské O2 areně.

David Koller byl více u mikrofonu než u bicích

Jistě, většinu písniček z uvedené desky na svých vystoupeních Lucie hraje. Tentokrát ale její program ve své první části kopíroval sled skladeb na uvedeném albu, následně zazněly písně z jejího posledního díla EvoLucie z roku 2018 a finále obstaraly ty, které skupina nesmí na koncertech opomenout, protože se jí povedly tak, že by se bez nich publikum cítilo nenaplněné.

Vydání alba Černý kočky, mokrý žáby v září 1994 odstartovalo časy největší slávy Lucie. Producent Ivan Král se tehdy vrátil z Ameriky, aby přispěl radami a zkušenostmi, jeho bohatá profesní praxe se pak v bratislavském studiu Ebony, kde se nahrávalo, šikovně vpila do mladické drzosti, ambic a autentičnosti Lucie, pro desku se narodily písně, které měly hluboko v sobě dar nadčasovosti, a publikum je vřele přijalo, hned jak vyšly.

Robert Kodym v pražské O2 areně

Od bicích hnal Lucii kupředu Adam Koller

V sestavě však tehdy nebyl baskytarista P. B. Ch., jenž se věnoval sólové desce. Nahradil jej Marta Minárik. Na turné kapela vyrazila ve složení tehdy rozšířeném o zpěvačku Lenku Dusilovou, kytaristu Martina Střesku (hrával v Alici) a perkusionistu Pavla Plánku. Koncerty byly divoké, publikum se na nich do kapely zamilovávalo ještě víc a vrcholem těch časů bylo pro Lucii předskakování Rolling Stones v Praze v roce 1995.

Do té doby se nyní písněmi vrátila. Devětadvacet let po vydání desky už je zase v kapele P. B. Ch., písně z alba Černý kočky, mokrý žáby s ní naživo zpívala Lenka Dusilová (ve druhé části ji nahradila trojice vokalistek) a vedle ní, Davida Kollera, Roberta Kodyma, P. B. Ch. a Michala Dvořáka byl na pódiu ještě Kollerův syn Adam, tahoun u bicích nástrojů.

Je přirozené, že bezmála tři desetiletí vezmou většině kapel bývalou vášeň, a tak písně starší i nové prezentovala v největší české hale parta zkušených hudebníků i lidí, jež se opírá o profesionalitu i renomé, které jí zaručují bezpodmínečnou podporu publika. Pořád jsou tu ovšem dva osobité, přitom náležitě odlišné hlasy zpěváků Kollera a Kodyma, stejně tak uhrančivý souzvuk, který nastane, když zpívají společně.

Lenka Dusilová pomohla Robertu Kodymovi s jeho oblíbeným megafonem

David Koller v O2 areně

Party Lenky Dusilové byly poněkud utopené v instrumentálním tlaku, což asi nejvíce vadilo v písni Štotymeňjagavariš?, v níž jsou její linky mile drzé. Jakmile ale zpívala Sen, který byl i poctou zesnulému producentovi Ivanu Královi, i po těch letech se při tomhle jejím duetu s Kollerem leckomu rozešel mráz po zádech.

Vybrané písničky z alba EvoLucie si pak v Praze vystavěly zase o kousek pevnější zdivo nesmrtelnosti a finálové hity splnily to, co měly. Publikum při nich zpívalo i tančilo a Lucie si spolu s ním mohla koncert užít až do konce.

Příští rok vystoupí na putovním festivalu Hrady.CZ a není pochyb o tom, že i tam s ní bude před pódiem zpívat několik generací posluchačů, tak jako v Praze.

Skupina Lucie: Hudba je nádherná. Je jedno, jaký je to žánr

Celý večer zahájila půlhodinovým setem ženská skupina Vesna. Její z folkloru vycházející hudební všehochuť ukázala, že i ta do velkých hal patří. Originální formace zahrála, zazpívala a obstála.