Článek
Nový díl se podobá předešlým dvěma, ubývá vznešených trekovských řečí, sledujeme hlavně akci, zatímco dialogy jsou krátké, vtipné a odlehčené. Autorem scénáře je Brit Simon Pegg, takže kromě zbytků statrekovského patosu poučený divák správně očekává srandu, přestože film začíná katastroficky.
Žádný cynismus však nehrozí, Star Trek zůstává idealistickým počinem, věří v pokrok a bratření všech národů a menšin, včetně těch sexuálních. V úvodu si povšimněte krátkého výjevu, kde si jedno dítě z letiště odvádí zamilovaný páreček tatínků-gayů. Zbývá jen doufat, že fanynkou Star Treku není poslankyně Pavlína Nytrová (ČSSD), protože tohle by nevydýchala.
Kirk se tentokrát vydá s Enterprise do mlhoviny, odkud volá o pomoc paní s “vetřeleckými” chapadélky místo vlasů. Loď hned ze začátku napadne něco, čemu říkají “včely”, a během chvíle ji úplně zničí, Enterprise tak ve filmu prakticky nefiguruje.

Krásná mimozemšťanka se skamarádí se Simonem Peggem (Scotty).

Na můstku to vře. A brzy žádný můstek ani Enterprise nebude...

Zachary Quinto (Spock)
Chudák Kirk se Spockem, Scottym, Čechovem a sexy leutnantem Uhurou v přiléhavém červeném kostýmku zůstanou na nepřátelské planetě bez techniky a beze zbraní. Místní tyran Krall (nemá nic společného se známou jazzovou zpěvačkou Dianou Krall) je chce zlikvidovat a vyvolat válku s Federací pomocí tajemného artefaktu z Teenaxu. Oslabená posádka Enterprise se však seznámí s pěkně ostrou místní dívkou, která přišla o rodinu - a co čert nechtěl - náhodou zná tajný tunel do Krallova sídla.
Scénář, jak už nepřímo naznačeno, není z nejchytřejších a obsahuje četná klišé. Pokud se debatuje o sci-fi a fantasy akčních sériích, vnutí se vždy otázka, jestli fanouškovství nehraje větší roli než reálná kvalita. Star Trek: Do neznáma určitě oblaží pravověrné trekkies. Pro většinu ostatních diváků jde o celkem přijatelný, mírně humorný dobrodružný film s jistým retro kouzlem, s nulovou originalitou (to od Star Treku možná ani nikdo nechce) a bez zásadních myšlenek nebo výjimečného příběhu.
U podobných filmů jde o to, aby známé postavy, které tak nějak máme rádi, dělaly něco akčního a zábavného, občas rozesmály a aby to všechno dobře vypadalo. Akční scény musí být mohutně gradované, ve 3D, výbuchy velkolepé a záporňáci odporní jak daňový formulář. A to se podařilo.