RECENZE: Spisovatel Robert Fulghum a hledání rodových kořenů George Novaka

Právo, František Cinger

Po desetiletých úvahách, jak a o čem napsat prózu z českého prostředí, nabízí Robert Fulghum knihu Opravář osudů. A možno hned v úvodu říci, že se v ní projevil jako člověk citlivě vnímající specifika místního života.

Spisovatel Robert Fulghum

Název vystihuje nečekané poslání Čechoameričana George Novaka, který přijel do Prahy, aby pátral po rodových kořenech. Neznámý, snad anděl, mu nabídne úlohu opraváře lidských osudů, samozřejmě s několika podmínkami. Ta nejdůležitější zní, že nesmí měnit minulost. Přesto George zjistí, že má opravdu schopnost lidem a nakonec i sobě pomáhat.

Jak se ukazuje ve vztahu se sousedkou Verou Vesely i s okouzlující a zároveň záhadnou Luci Milenou Janoštíkovou, tato situace ho vybízí k sebepoznání. A nebyl by to Fulghum, kdysi pastor, jehož dílo začalo fejetony glosujícími možnosti, jak žít, aby jeho hrdinové několikrát nevypočítávali skoro systematicky všechny vlivy na lidské štěstí. A aby George nenaslouchal svěřování se řady lidí, jaké kdy měli trápení.

Obal nového románu Roberta Fulghuma.

Největší pochopení pro české specifikum projevuje autor v prostředí hospody U Devíti draků a ovce. Navíc tam vše začíná i končí. Postava starého strejdy Petra, místního komika i organizátora zábavy, tvoří nesmírně lidskou a humornou protiváhu vážným poznáním o bolestech, které jsou vlastní snad všem lidem na světě. Od narození v konkrétní rodině po prosazení své vlastní osobnosti. Když se to ale podaří.

V pentalogii ve třech svazcích, nazvané Třetí přání, prvním seriózním románovém pokusu vtipného glosátora života, se projevil problém, nakolik je možné spojit organicky osudy řady hrdinů tak, aby vše drželo pohromadě coby literární tvar. V takřka komorním prostoru Opraváře osudů se to Fulghumovi podařilo. Několik vzájemně propojujících se motivů nejenže drží pohromadě, ale láká ke čtení každé další stránky. A vybízí k poznání sebe sama i k uvědomění si půvabu lidí, mezi nimiž žijeme.

Robert Fulghum: Opravář osudů

Argo, 230 stran, 259 Kč

Celkové hodnocení 80 %