Hlavní obsah

RECENZE: Romeo a Julie jako velkoformátový romantický muzikál

Právo, Radmila Hrdinová

Po čtrnácti letech od pařížské premiéry dorazil do Prahy muzikál Gérarda Presgurvica Romeo a Julie, který slavil úspěchy na řadě světových scén. Pražskou inscenaci nastudoval režisér a choreograf Libor Vaculík a premiéru měla v pátek ve Fóru Karlín za osobní účasti autora.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Andrea Gabrišová jako Julie a Helena Vondráčková jako Chůva v muzikálu Romeo a Julie, který se hraje ve Fóru Karlín.

Článek

Presgurvic vsadil na romantiku slavné milenecké tragédie. Jeho text má sice k Shakespearově poetické obrazivosti daleko, ale rýmované české přebásnění Jana Fischera se úspěšně vyhýbá jazykovým klišé a docela příjemně se poslouchá.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Helena Vondráčková se úspěšně vrátila na muzikálová prkna jako Chůva v muzikálu Romeo a Julie.

Hudebně se Presgurvicův muzikál drží ve spolehlivě vyjetých romantických kolejích založených na vyklenutých vokálech, smyčcovém základu a hutném symfonickém zvuku.

Jeho hudba originalitou příliš nevyniká, téměř všechny písně znějí lyricky, těch dynamických je tu poskrovnu, a jedna druhé se podobají natolik, že hudba působí dojmem jednolité linie, valící se na diváky v stereotypním proudu.

Schází tu jak plastičtější charakteristika postav, tak i kontrastnější dramatické situace. To platí zejména pro první polovinu, druhá se odpíchne od souboje Merkucia s Tybaltem k přece jen větší živosti.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Zlo Monteků a Nenávist Kapuletů v muzikálu tančí Kateřina Benešová a Marek Lhotský.

Pěvecké party jsou obtížné a je příjemným zjištěním, že zde vyrostla mladá generace schopná se s nimi vyrovnat na velmi dobré až vynikající úrovni. Pěveckou hvězdou premiéry byl skvělý Páter Lorenzo Martina Růži, ale výborný výkon podal i Štěpán Klouček jako Romeo, Tomáš Beroun jako Tybalt, Tomáš Savka coby Vévoda Veronský, dobrý byl i Merkucio Petera Pechy a Benvolio Tomáše Hundži.

Julii ztvárnila na premiéře Andrea Gabrišová s citovým prožitkem, její zpěv ale, zvláště ve výškách, postrádal intonační jistotu. Nakolik jsou mladí herci zdatní pěvecky, natolik by jim neškodilo zapracovat i na mluvním projevu, Romeo Štěpána Kloučka polykal nejen celé slabiky, ale místy i slova.

Rozhodně se ale mladá generace co do zpěvu vyrovnala té zkušenější, z níž vynikla Helena Vondráčková jako Chůva jak suverénním zpěvem, tak i přirozeným herectvím (což nelze říci o jejích kolegyních v rolích hraběnek znepřátelených rodů), a Tomáš Trapl v roli Juliina otce.

Foto: archiv produkce Romeo a Julie

Pěveckou hvězdou premiéry muzikálu Romeo a Julie byl představitel Pátera Lorenza Martin Růža.

Libor Vaculík je zkušeným tvůrcem velkoformátových podívaných. I zde spoléhá především na velké baletní scény rozehrávané na monumentální, barevně i dynamicky svícené scéně.

Baletní company v čele s bednárikovsky pojatými postavami Zla a Nenávisti ve výborném tanečním ztvárnění Kateřiny Benešové a Marka Lhotského dodává lyrickému proudu hudby oživující rytmus a temperament.

Muzikál Romeo a Julie si jistě diváci oblíbí, vždyť nabízí výpravnou citovou show v novém prostoru karlínského Fóra, kam se jich vejde více než patnáct set.

Celkové hodnocení: 75 %

Gérard Presgurvic: Romeo a Julie

Režie a choreografie Libor Vaculík, hudební nastudování Eduard Klezla, české texty Jan Fischer, scéna Martin Černý, kostýmy Roman Šolc.

Premiéra 25. září ve Fóru Karlín, Praha

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám