RECENZE: Pravda, láska a Terminátor. Vzpomínání Žantovského

Michael Žantovský patří jako publicista, překladatel, politik, diplomat a bývalý mluvčí prezidenta Václava Havla k lidem, od kterých se očekává, že sepíšou rozsáhlé paměti, v nichž připomenou milníky dějin a významná setkání a možná na okraj přihodí i pár pikantních historek.

Jenže Knížka S prominutím řečeno, na jejíž obálce je autor ve společnosti britské královny, nejsou paměti.

Žantovský se rozhodl pobavit a přispěl do žánru oddechové literatury. Přestože měl tento vystudovaný psycholog blízko k Václavu Havlovi, kterého nazývá kamarádem, a kdysi zastával významné posty velvyslance ve Spojených státech, Izraeli či Velké Británii, příznivce tajných informací ze světa politiky zklame. Publikace žádnou velkou politickou kauzu nespustí a žalobu pro újmu na cti asi také ne, i když drobná naděje ještě žije v případě některých majitelů obzvláště monumentálních eg z české scény.

Nezávazná legrace, kterou si autor užívá na 332 stranách, začíná ve Washingtonu, kde se milionáři a mocní politici scházejí k neveřejným schůzkám v jedné luxusní čtvrti. Tam vzniká skutečná politika, spojenectví a intriky, zatímco na půdě Kongresu a na tiskových konferencích se jen povídá. Dlouhý seznam vlivných jmen z devadesátých let však běžnému českému čtenáři těžko něco řekne.

Více si asi užije historky se slavnými umělci, kterými se Havel obklopoval a také Žantovský je má zjevně rád. Nedívá se na ně jako na svaté obrázky, ale s příjemným nadhledem a ironií. Nejlépe mu jde vystihnout drobné i větší trapasy, o kterých při cestování nebyla nouze.

V knize defilují Rolling Stones, Lou Reed či Joan Baezová, vzpomíná se na Arnolda Schwarzeneggera, který se Havla zeptal, jak se mu líbil Terminátor 2, jeden z nejslavnějších amerických filmů vůbec, ale prezident netušil nic o Terminátorovi 2, dokonce neviděl ani Terminátora 1. Se svým rivalem Sylvestrem Stallonem se ale prý objal poté, co jim Havel řekl, že láska a pravda musí zvítězit nad lží a nenávistí. A tady už čtenář začne tušit, že Žantovský si prostě vymýšlí.

Zábavná a uvěřitelnější je kapitola o setkání s německým kancléřem Helmutem Kohlem, kdy prezident smíření nečekaně přichází s nabídkou československého občanství pro sudetoněmecké občany, kteří by se u nás chtěli trvale usadit a budovat stát. „Jelikož takovou nabídku naposledy učinil před osmi sty lety Přemysl Otakar I., zůstal Helmut Kohl na chvíli ohromeně mlčky zírat,“ komentuje Žantovský.

Spoustu vtipů nadělá i kolem spolku mocných Bilderberg, v němž prý vystoupil s plánem zakázat každoroční cenu Eurovize jako zločin proti lidskosti. Humor ho ovšem neopouští ani v případě blízkovýchodního konfliktu. A opět nevíme, co je pravda a co jen pábení.

Podrobněji líčí i známou historku o setkání Václava Havla s Woodym Allenem, která skončila strašlivým fiaskem, protože dva velikáni o sobě nic nevěděli a nebylo o čem mluvit. Celá knížka vůbec dělá dojem, že autor se snaží napodobovat Allenův styl, což se jeví jako pravděpodobné i proto, že dříve překládal jeho filmy a povídky a napsal o něm i monografii.

Michael Žantovský: S prominutím řečeno
Prostor, 332 stran, 445 korun
Hodnocení 65 %