Hlavní obsah

RECENZE: Opera Salome dosáhla na dno zvrácenosti

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Opera Richarda Strausse Salome v roce své premiéry (1905) diváky šokovala. Dnes už příběh dívky požadující hlavu proroka na stříbrné míse sám o sobě nešokuje, přesto se Davidu Radokovi a Marku Ivanovićovi na jevišti Janáčkovy opery v Brně podařilo vytvořit obraz, v němž zvrácenost našla své přesné vyjádření. Hudební i jevištní.

Foto: Marek Olbrzymek

Jaroslav Březina (Herodes) a Eva Urbanová (Herodias) v brněnské inscenaci Salome.

Článek

Biblický příběh se odehrává před mohutnou stavbou pochmurného chrámu vyvolávajícího představu dávné Galileje. Pohybují se v ní ale postavy v současných kostýmech. Jejich jednání nepodléhá času.

Radokova režie nešokuje hromaděním vnějších atributů krutosti ani přidanými efekty, jen důsledně vychází z textu a hudby a modeluje konkrétní situace. Salome touží po Jochanaanovi, Herodes po Salome a Herodias po pomstě na prorokovi, který ji urazil. Všechny ovládá stravující vášeň i strach a někteří dosáhnou svého. Štěstí to ale nepřinese nikomu. A kolem jde normální život, číšníci servírují večeři ve zdvořile neměnném rituálu.

V tomto zdánlivě prostém obrazu není nic zbytečného, a právě proto je tak silný.

Radokův smysl pro jevištní dramatismus se dokonale pojí s Ivanovićovým hudebním řešením, které je úsporné i působivé zároveň a jež nachází odezvu ve výkonu orchestru i sólistů. Výsledek drží diváky po celých sto deset minut v bezdechém napětí.

Titulní roli vytváří slovenská sopranistka Linda Ballová. Její Salome je křehce dívčí ve zjevu a tvrdě neúprosná v jednání. Pěvecky náročnou roli má Ballová dokonale vystavěnou k závěrečné scéně nad Jochanaanovou hlavou, do níž promítne celé zoufalství Salome.

Německý barytonista Birger Radde má pro Jochanaana nádherně barevný hlas, mohutnou postavu i herecký výraz prorokovy posedlosti vírou. Jedinečným způsobem vtělil do hlasu i jednání Herodovu zvrhlost a strach tenorista Jaroslav Březina. Herodias Evy Urbanové přesně postihuje její odlidštěnost.

Uznání zaslouží ale všichni účinkující v tomto vyladěném obraze do krajnosti dovedeného zla. Brněnská opera inscenací Salome opět dokázala, že patří na špičku nejen domácí, ale i evropské operní tvorby.

Richard Strauss: Salome
Hudební nastudování Marko Ivanović, režie David Radok, scéna Dragan Stojčevski, kostýmy Zuzana Ježková. Premiéra v Janáčkově divadle, Národní divadlo, Brno
Hodnocení 100 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám