RECENZE: Obr z mlhy je slušný thriller s překonstruovaným závěrem

První thriller, který francouzský spisovatel Jérôme Loubry napsal, se v českém překladu jmenuje Obr z mlhy. Pod původním názvem Les Chiens de Détroit vyšel v roce 2017. Na našem trhu se objevil loni, rok poté, co u nás vyšlo Útočiště (původně v roce 2019), jeho třetí dílo.

Obal knihy.

Obr z mlhy je slušná kniha, i přes tu odvážnou finální konstrukci, která se dotýká hranice těžko uvěřitelného. Jérôme Loubry vede čtenáře do srdce amerického města Detroit. Léta zažívalo nádheru, rozkvět a luxus, jenže ke konci roku 2000 začalo upadat a postupně se stalo takzvaným městem duchů, které se potýká s chudobou, nezaměstnaností, odlivem obyvatel, též s násilím i drogovým obchodem.

Je to nicméně ideální pozadí pro detektivní příběh. V roce 2013 se v něm tedy znovu objevil Obr z mlhy, údajný zabiják dětí, který zaměstnal tamní kriminalisty už na konci devadesátých let.

Loubry staví čtenáře tváří v tvář legendě a nutí je v osobních úvahách oddělovat pravdu od nepravdy a vydat se s ním na lov vzpomínek. Děj je chytře poskládaný, promyšlený. Autor v tom byl tak důsledný, že se v jeho finále může čtenář přinejmenším zarazit při zjištění, kam až se dějová konstrukce natáhla. Je to překvapivé, snad i šokující, ale málo uvěřitelné.

Jérôme Loubry velice dobře vykreslil obě hlavní postavy, Sarah Berkhampovou a Stana Mitchella, detektivy, kteří případ řeší. Jejich popis není patetický nebo karikovaný, a tak není těžké si z pozice čtenáře získat k oběma náklonnost a intenzivně prožívat jejich práci, a především boj s démony. V tom autor obstál na výbornou.

Nedokázal bohužel podobně naložit s hlavním podezřelým, obrovitým chlapem Simonem Dugganem. Jeho role je popsána velmi povrchně. Vystačí vlastně jen s jednou ústřední emocí, jež je s ohledem na jeho málomluvnost, zatvrzelost a tajemnost neměnná. Loubry ho začne více odkrývat až teprve v závěru příběhu, což bylo nutné, leč přišlo to déle, než by si obr zasloužil.

Autor čtenářům neustále podstrkává stopy, vodítka, klíče k pochopení zápletky, dramatizuje ji, kdesi v půli příběhu i trochu zvolní, aby akcentoval „velké finále“. Profesně tedy odvedl v žánru kriminálního thrilleru velmi dobrou práci. Jako bonus pak přidal pocit, že výlet do Detroitu, který v roce 2014 ohlásil bankrot, si nejspíš mnozí rádi odpustí.

Jérôme Loubry: Obr z mlhy
Metafora, překlad Tomáš Havel, 248 str., 329 Kč

Hodnocení 70 %