RECENZE: Nové album Red Hot Chili Peppers vytaženo z manuálu dovedností

Sestava americké kapely Red Hot Chili Peppers doznala za devětatřicet let existence nejvíce změn na postu kytaristy. Je to pozice důležitá, pro zvuk každé rockové skupiny určující. Jakkoli se tedy v kalifornské partě střídali vynikající hráči, kompletní je jen s jedním. S Johnem Frusciantem. S ním vymyslela a natočila i nové album Unlimited Love, dvanácté studiové ve své diskografii.

Red Hot Chili Peppers dostali k nové desce hvězdu na hollywoodském chodníku slávy.

Frusciante byl ve skupině, vždy když se jí dobře vedlo. Natočil s ní solidní kolekci Mother’s Milk (1989), přelomové album Blood Sugar Sex Magic (1991), slušné By The Way (2002) i honosné dvojalbum Stadium Arcadium (2006). V kapele byl v letech 1988 až 1992, 1998 až 2009 a před třemi lety se vrátil, když nahradil Joshe Klinghoffera. Že jeho spojenectví s dalšími třemi členy funguje, dokladuje nová deska. Jejím producentem je slovutný Rick Rubin, chlapík, jehož profesní šikovnost už ocenili System Of A Down, Beastie Boys, Johnny Cash a další.

Red Hot Chili Peppers si svůj hudební rukopis vybudovali už na přelomu osmdesátých a devadesátých let. Jsou v něm rock, funk, rap i metal a v jejich podání to do sebe povětšinou náramně zapadalo. Na předešlých třech albech přibylo více pop rocku i alternativy, ale teď je to zase návrat domů.

Není to nic nového, ale o to jde. Nápady pro skladby jako by byly vytažené z manuálu o tom, co tahle kapela opravdu umí. Její přednosti jsou s láskou vyšlechtěné, vše pak strohou produkcí podtrhl zmíněný Rick Rubin.

Deska je to dlouhá a pestrá, plná písniček, které se posluchače zmocňují postupně, až jej přirozeně pohltí. Na cestě od první Black Summer k závěrečné Tangelo stojí složité funkující basové linky osobitého hráče jménem Flea, stabilně spolehlivé i nápadité výkony bubeníka Chada Smithe i mimoděk naléhavý, v základu však civilní projev zpěváka Anthonyho Kiedise. Jelikož nemá neukojitelnou potřebu tyčit se nad dalšími zvuky alba, slouží písním každým slovem, každým nádechem. Kromě toho už dlouho nerapoval s takovou chutí jako na této desce. Bylo by trestuhodné přehlédnout třeba to, jak konstruktivně přistupuje ke každému verši písně Here Ever After.

V základu je to přitom album rozmanité. Jsou na něm kapelní klasiky s rapovými slokami a vzletným refrénem (Here Ever After, One Way Traffic), které připomenou, proč je tahle parta tak milovaná. S Aquantic Mouth Dance jako by se vrátila k vizi druhé desky Freaky Styley (1985) protažené zvuky dechových nástrojů a převedla ji do svého současného hudebního jazyka. V These Are The Ways klame posluchače klidnými slokami, aby je zasáhla výrazným středem písně, v němž postavila na nohy hard rock se všemi jeho přednostmi i klišé.

White Braids & Pillow Chair evokuje ve svém závěru šedesátkový surf-rock, Tangelo je zase klidné rozloučení navazující na stěžejní balady ve zpěvníku kapely. Příjemné jsou psychedelické inspirace v The Great Apes a především v The Heavy Wing. Druhá jmenovaná patří k nejlepším písním na desce i kvůli vnitřnímu neklidu, který z ní pod slupkou hudebního nadhledu kvasí. A Frusciante v ní zpívá refrén.

Jako by písničky na novince vzešly z jamů a bez ambic vycházet posluchačům vstříc. Přitom má většina z nich dobré předpoklady k tomu, aby je do svých rotací nasadily hudbě otevřené rozhlasové stanice nebo se staly součástí playlistů kultivovaného rocku na internetových hudebních službách. Deska Unlimited Love je totiž silná jako celek. A Red Hot Chili Peppers je kapela, která takové kolekce umí nahrávat.

Red Hot Chili Peppers: Unlimited Love
Warner Music, 73:05

Hodnocení 90 %