RECENZE: John Newman má hlas, který se neztratí

V květnu 2012 na sebe upozornili britští Rudimental singlem Feel The Love. Zpěv v něm patřil Johnu Newmanovi, který toho zatím neměl mnoho za sebou, zato se před ním začala rozkrývat dobrá budoucnost. Jeho debutové album Tribute (2013) se stalo hitem, Brita to vyšvihlo mezi ostrovní popové hvězdy a otevřelo mu dveře k další desce. Ta se jmenuje Revolve a vyšla před pár dny.

John Newman je pozoruhodný na albu i naživo.

John Newman na ní tasí všechny své zbraně. Předně hlas, který trochu připomíná Michaela Stipea z již neexistujících R.E.M., především však jde o výraz vpravdě originální, žhavý a natolik charismatický, že Newmana vůbec není potřeba při zpěvu vidět, aby zaujal.

Druhou zbraní je schopnost napsat si silné a moderní písničky, které se pohybují na trojcestí pop - soul - funk a nezastírají, že jsou ovlivněny takzvanou retro vlnou, tedy stylem v roce 2015 absolutně moderním.

Obal desky Revolve.

Newman je navíc dobrý producent. Pozval si sice v tomto ohledu ke spolupráci slovutné Calvina Harrise (kterého má jako spolupracovníka ráda mimo jiné Madonna), Jacka Splashe (pracoval s Johnem Legendem nebo Cee-Lo Greenem) a Grega Kurstina (sekundoval Kelly Clarksonové či zpěvačce, jež si říká Sia), většinu produkce si ale obstaral sám a onu retro ozvěnu zvukově opatřil tak, že nahrávka tepe, žije a vtahuje.

Z jeho nových písniček je nicméně patrné, že zachoval úspěšnou formulku. Velmi nápadně totiž připomínají skladby z debutového alba Tribute, tedy písně úspěšné. Jsou taneční, znějí v nich smyčce, dechy, funky kytara, rytmus je pevný a určující, jako inspiraci v nich lze vystopovat třeba postupy charakteristické pro Giorgia Morodera nebo ozvěnu nahrávek z labelu Motown. Předtím to tak ale udělal také.

Na albu Revolve je tedy jedenáct solidně vyprodukovaných a aranžérsky chytrých skladeb, které kvalitativně nikterak nekolísají, naopak se výtečně doplňují. Nahrávka ale postrádá dynamiku a vývoj. Písničky na ní se nemění, jen se rozvíjejí. Bez ohledu na to, že je to dobrý materiál.

John Newman: Revolve
Universal Music, 37:29