RECENZE: Femme fatale a mordparta z roku 1989

Napínavý příběh Ve spárech Afrodity od Pavla Sekyrky se odehrává na úplném konci socialistické éry, kdy praskají ledy, ale u mordparty pokračuje běžné pracovní nasazení. Vraždy nezmizí v žádném společenském zřízení.

Obal knihy

Hlavní postavou, do jejíž duše autor nabízí časté vhledy, je mladý policista Daniel Braný, který se v roce 1989 dostane z Kladna k elitní pražské mordpartě. Krátce po jeho nástupu je zavražděn policista a vyšetřování se zmocní Státní bezpečnost. Kolegové vnímají velmi emotivně, že nemohou případ řešit, ale StB má ještě pořád moc, i když sama tuší, že se blíží začátek jejího konce.

Autor představí Braného jako sympatickou, morální a ze začátku možná trochu naivní postavu, která si do mordparty přinesla mnohé ideály. Načerno a ve volném čase se pouští do vyšetřování případu vraždy a postupně zjišťuje, že mrtvý policista nebyl úplně čistý. Narazí na svět prostituce a socialistických kšeftařů, pašování a na řeckou komunitu, jež vznikla, když Československo poskytlo azyl bývalým komunistickým partyzánům, a působí jako neproniknutelná klanová mafie.

Mezitím řeší i problémy s otcem, který jako disident opustil Československo a žil v Rakousku. Nyní se vrací a očekává se, že brzy vstoupí do vysoké politiky. Tato linie není pro příběh úplně zásadní, ale dokresluje psychologický profil hlavního hrdiny. Mladík se nicméně zamiluje do podezřelé Řekyně, která má informace o případu. Je krásná, starší, zkušenější a bez morálních zásad.

Příběh nepostrádá napětí a snaží se působit i akčně. V tom ale jeho hlavní kouzlo netkví. Právě dynamika mezi Danielem a jeho femme fatale prózu pozvedá z oblasti tuctových detektivek. Vedou vtipné dialogy a jejich vztah je realistický. Pomohlo by ještě více detailů z doby, která je už pro většinu čtenářů velmi vzdálená, protože ji zažili jen jako děti nebo vůbec.

Propracovanější vylíčení prostředí by posílilo atmosféru přelomové éry, kdy se mohlo stát cokoli.

Pavel Sekyrka: Ve spárech Afrodity
Moba, 360 stran, 294 Kč