Hlavní obsah

Protektor. Konečně dobrý český film

Novinky, Stanislav Dvořák

Drama Protektor Marka Najbrta přichází do kin jako jeden z mála českých filmů, které nechtějí jen pobavit a přitom nejsou ani nudné, ani afektované a přehnaně artistní. Nemilosrdná psychologická řež zasazená do 40. let není o válce, ale o dilematech moderního člověka, o vztazích a také o síle masových médií.

Článek

Manželé Vrbatovi si žili do roku 1938 celkem spokojeně, jen Emil (Marek Daniel), známý rozhlasový redaktor, občas žárlil na začínající herečku Hanu (Jana Plodková), kterou obletovali producenti a herci. Když Němci obsadí zemi, společenské poměry se obrací vzhůru nohama. Němci dobře vědí, že herečka je židovského původu a nepomůže ani Emilovo vysvětlování, že vlastně skutečná židovka ani není.

Emil chce Hanu zachránit a musí kolaborovat. Čte do rozhlasu lži, což ho ničí, protože je inteligentní a uvědomuje si, jakou moc má v rukách jako populární redaktor. 

Sami Němci to uznávají a chtějí, aby s nimi spolupracoval stále více. Německý šéf mu doslova říká, že vedení si přeje, aby důležité sdělení četl "někdo populární". 

Stres zničí jeho manželství. Emil se pak stýká s inteligentní kolegyní, která chce hlavně přežít, a proto se zbaví svého naivního milence. Ten se dopouští zbytečných provokací Němců, ničeho tím nedosáhne a po nějaké době ho zlikviduje Gestapo. I Hana si najde milence - mladíčka, který jí nemůže nabídnout nic než obdiv.

Síla obrazu a hudby

Film je natočen téměř dokonale, pokud jde o výtvarnou stylizaci, kameru a kostýmy. Výtvarno na sebe nestrhává pozornost a povrchní divák si moc neužije, zato inteligentní divák pochopí, že civilnost snímku pracuje pro myšlenku - válka skutečně nebyla tak dávno a tehdejší lidé byli jako my.

Režisér dobře ví, že nejde o to, aby bylo ve filmu všechno, ale o to, aby tam nebylo nic navíc.

Většina děje se odehrává v uzavřených místnostech a na šedých ulicích u Českého rozhlasu v Praze. To přispívá k děsivě klaustrofobické atmosféře. Odpovídající je i ponurá či jinde úmyslně naivní hudba, která smíchává předválečný pop-jazz s elektronikou.

Síla jazyka

Protektor je také jeden z mála letošních českých filmů, kde postavy mluví jako opravdoví lidé a ne jako nějaké papírové mátohy, které plodí nevyspalý scénárista. Dialogy odpovídají celkové stylizaci snímku - jsou přesně odměřené, civilní, používají hovorový jazyk, ale nepřekračují hranici, která by ohrozila historickou věrohodnost. 

Chytré míchání češtiny s němčinou přidává atmosféře šťávu při zachování srozumitelnosti. Najbrt prostě umí psát, stejně jako jeho spolupracovníci Geisler a Tuček. A to je v Česku skoro na oslavu se šampaňským.

Fantasticky pracuje i s dobovými médii a s prázdnými frázemi, které se používaly pro zblbnutí lidu. Scéna, kdy dělník v továrně děkuje říšskému protektorovi za dobrý plat a "klid na práci", připomíná nejen žvásty z československé komunistické televize, ale bohužel i prázdné tlachání dnešních politiků, kterým jde stejně jako Heydrichovi "o obyčejného člověka".

Režisér Najbrt neudělal žádnou chybu, od scénáře přes casting, kameru a hudbu. Nelze dát méně než 90 %.

Celkové hodnocení: 90 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám