Hlavní obsah

Praha hostí IV. mezinárodní trienále grafiky

Právo, Peter Kováč

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Obě patra výstavní síně Mánes i Českého muzea výtvarných umění (ČMVU) v Husově ulici jsou věnovány letošnímu IV. mezinárodnímu trienále grafiky Praha 2004. Jako již tradičně je hlavní výstava úzce specifikována. Tentokrát ji neúnavná ředitelka akce Simeona Hošková věnovala technice tisku z lina v jejích nejrůznějších podobách.

Foto: Petra Veselá

Zleva: Miroslav Krejčí, Luboš Kubíček, lékaři II. CHK FNUSA

Článek

Počáteční umělecké pokusy s linoleem jako materiálem pro grafiky se datují do roku 1905. Jako první ji proslavili členové avantgardní skupiny Die Brücke, u nás ji do světa umění uvedli Vojtěch Preissig a Josef Čapek. Výstava v Mánesu je tak vlastně poctou k stoletému jubileu tisku z lina, který patří mezi nejmodernější v rámci klasických grafických technik.

"Lino umožňuje široké spektrum výrazových možností, expresivní gesto i hladký tisk velkých barevných ploch, takže může být paralelou nejrůznějších malířských stylů od fotorealismu až po abstrakci," říká kurátor přehlídky Marcel Fišer, jenž je ředitelem Galerie Klatovy/Klenová.

Tato instituce se systematicky věnuje grafice vzniklé tiskem z linolea: pořádá mezinárodní sympozia a buduje velkou kolekci. Součástí soutěžní výstavy v Mánesu je i výběr ze sbírek galerie, která je jednou z nejaktivnějších kulturních institucí v jihozápadních Čechách.

Linoryt je vděčná grafická technika

Trienále je soutěžní. Hlavní cenu pražského trienále získal dvaačtyřicetiletý Němec Bodo Korsig, první cena byla mezinárodní porotou udělena českému umělci Vojtěchu Kováříkovi.

Z dosavadních trienále je toto nejvelkoryseji pojato. V katalogu, který vydalo pražské nakladatelství Arbor vitae, jsou česky i anglicky uveřejněny výpovědi všech vystavujících na téma techniky lino, takže jde o zcela ojedinělou mezinárodní antologii.

Domácí klasik této techniky Michal Cihlář uvedl: "Linoryt je výjimečná technika, která nedovoluje udělat špatnou grafiku." Expozice v Mánesu mu dává symbolicky za pravdu - je bohatým zdrojem nejrůznějších výtvarných nápadů.

V ČMVU vystavují laureáti III. ročníku 2001, který byl věnován experimentálním technikám. Shodou okolností všech šest vystavujících jsou ženy, které různým způsobem kombinují grafiku s fotografií, s performancí nebo s moderními technologiemi - promítanými obrazci či jen barevným světlem.

Nejživelnější autorkou je tu Maria Bonomi z Brazílie, která pro Prahu připravila i ojedinělou akci: svoje grafiky na deskách z umělé hmoty rozházela po centru Prahy s tím, že každý nálezce si je může odnést domů.

Reklama

Výběr článků

Načítám