Hlavní obsah

Operní pěvkyně Anda-Louise Bogza: Miluji Národní divadlo a české publikum

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Narodila se v rumunském městě Piatra-Neamt ve východních Karpatech, ale její život i operní kariéra jsou už po léta spojena s Českou republikou, a především s Prahou. Vystudovala zpěv, hru na klavír a cembalo na Akademii múzických umění a poté získala angažmá ve Státní opeře a Národním divadle, kde ztvárnila desítky rolí světového i českého repertoáru. Za Minnie v Pucciniho opeře Děvče ze zlatého Západu získala v roce 2008 prestižní Cenu Thálie. Hostovala ve významných operních domech v zahraničí, ale nejvíce miluje české publikum.

Foto: Ilona Sochorová

Anda-Louise Bogza spojuje atraktivní zjev s nosným dramatickým sopránem.

Článek

Co vás z rumunských Karpat přivedlo do Prahy?

Láska. V rumunských horách jsem se poznala se svým budoucím manželem Lubomírem, charismatickým a krásným mužem, inženýrem, výborným fotografem a horolezcem. Nejprve to byla společná láska k horám a pak ta opravdová, která skončila sňatkem. Odstěhovala jsem se za manželem do Prahy, kde jsem na jeho přání pokračovala ve studiu klavíru, který jsem studovala už v Bukurešti na konzervatoři George Enescu.

V Praze jsem k němu přidala ještě cembalo u vynikající cembalistky Zuzany Růžičkové a především zpěv u Naděždy Kniplové a dalších pedagogů. Ale protože není možné věnovat se intenzivně současně instrumentální i vokální kariéře, rozhodla jsem se pro zpěv.

Podporoval vás manžel v hudební kariéře?

Samozřejmě, měl hudbu rád. Chodil na má představení a provázel mě i do ciziny. Ale bohužel už nežije, před lety záhadně zmizel během výpravy do čínských hor. Zůstala jsem sama, děti jsme neměli. Je mi to moc líto. Prahu jsem si zamilovala a české publikum rovněž.

Začínala jsem na na mozartovských rolích, především Doně Anně v Donu Giovannim a Hraběnce ve Figarově svatbě. A s vývojem hlasu od lyrického k dramatickému sopránu jsem se dostávala i k Verdimu, nejprve to byla Violetta, Desdemona či Aida, Leonora v Trubadúru, Alžběta v Donu Carlosovi i Abigail v Nabuccovi. A také Santuzza v Mascagniho Sedláku kavalírovi.

Miluju Pucciniho, zpívala jsem jeho Giorgettu z Pláště, Manon, Liu a Turandot a již zmíněnou Minnie, ale především Tosku. Tu nejméně dvě stě padesátkrát.

Jaký je váš vztah k Národnímu divadlu?

Mám vřelý vztah ke všem jeho scénám, ať už k historické budově, Státní opeře i Stavovskému divadlu. Strávila jsem na nich podstatnou část svého profesního života. A nejen v opeře, ale i v písňových recitálech.

Jak se během let proměnila situace v operním světě?

Prožíváme složitou dobu, jak v politice, tak i v kultuře. Konkurence v opeře je veliká, v Praze dnes zpívá daleko víc zahraničních zpěváků, než když jsem začínala. Ale jsem přesvědčená, že mám stále publiku co říci a stále jsem zvyklá oddat se umění naplno.

Nikdy jsem neuměla dělat kompromisy. Atmosféra v Národním divadle se bohužel změnila a mě to moc mrzí, protože můj vztah k českému publiku je stejný a stále pro ně zpívám ráda.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám