Hlavní obsah

Nová alba: Red Hot Chili Peppers, J.A.R. nebo Konvičková

Právo, Jaroslav Špulák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Přelom srpna a září je na pozoruhodné desky přebohatý. V pondělí vyšlo nové dílko Red Hot Chili Peppers, pět let po předešlém počinu, po dlouhé době se ozvali naši funky hoši z J.A.R., Markéta Konvičková poznala na vlastní kůži, jaké je pracovat s americkým producentem, a své chtějí říct i další.

Článek

Red Hot Chili Peppers: I’m With You

Desáté studiové album I’m With You, jehož obal vytvořil kontroverzní britský výtvarník Damien Hirst, je prozatímním vyvrcholením dosavadní cesty kapely. Pakliže vzešla z téměř punkového podloží a kráčela přes funk a alternativní rockové objevování, nyní se dostala k mainstreamu, střednímu rockovému proudu.

V písničkách nicméně zůstal citelný rockový drajv i entuziasmus autorů, kterým je vlastní se v návalu radosti na pódiu během koncertu třeba i svléknout či dlouze improvizovat.

Před dvěma lety sestavu opustil kytarista John Frusciante, kterého nahradil dlouholetý kamarád skupiny Josh Klinghoffer. Jeho způsob hry novinku poznamenal tak, že kytarové party jsou nyní staženy z předních pozic. Zatímco Frusciante byl exhibicionista, Klinghoffer je mistr beglajtu a pracovitý dělník. Jeho hra pomáhá, podporuje, méně už písně táhne.

To přísluší jednak velkoryse umírněnému zpěvu Anthonyho Kiedise a také rytmické sekci Flea – Smith. Kapela navíc sáhla i po „nových“ nástrojích. Do tří písniček téměř na konci alba (zbytečná skromnost) například netradičně včlenila zvuk piana, klasické hammondy zase provázejí skladbu Look Around.

Markéta Konvičková: Kafe, bar a nikotin

Když při jednom nahrávání společné písně se skupinou Citron narazila Markéta Konvičková ve studiu na amerického producenta a skladatele Steva Walshe, bylo to zásadní setkání, současně začátek umělecké „rozepře“.

Walsh si povšiml její dobré angličtiny, pěveckého i osobnostního charismatu a nabídl jí spolupráci. Za pár dnů poslal několik svých písniček, aby se v dalších týdnech dohodly, že druhé album Konvičkové připraví společně. Nikoli ale v angličtině, nýbrž v češtině se dvěma anglickými bonusy.

Tímto rozhodnutí došlo ke srážce dvou naprosto odlišných světů. Písničky mají na první poslech západní rukopis, jsou lehké, atmosférou odpovídají současnému střednímu proudu a některé (především Cizí světy, Smutná, Svítá, Zapomeň) by byly v evropském měřítku jistě konkurenceschopné.

Nesměly by mít ale české texty, které je razantně táhnout zpět do zdejšího hájemství. Byť se jejich autoři (Petra Crtkalová, Petr Šiška, Karolina a David Hrbkovi) evidentně snažili frázováním naplnit původní anglické vzorky, čeština má definitivně jiný zvuk. Oč svěžejší jsou dvě anglicky nazpívané skladby v samém závěru desky.

Konvičková nicméně nahrála povedené album. Jako zpěvačka na něm potvrdila talent i dobrý vkus, do úst jí pak byla vložena slova, která kultivovaný teenager při troše soustředění používá, a na mnoha místech ve vokálních partech dokázala, že je velice vynalézavá a hravá.

EMI

J.A.R.: Dlouhohrající děcka

Nové album pražské funky skupiny J.A.R. nese tradiční atributy tvorby téhle více než dvacet let existující party. Její chytrá hudba nepostrádá vtip, je spojena s většinou silnými a navíc mnohdy i vtipnými texty, všechno dohromady skvěle hraje i pasuje a všemu vládne smyslný hlas zpěváka Dana Bárty, který je už řadu let jistotou nejenom téhle kapely, ale i celé české hudební scény.

Dlouhohrající děcka nicméně přináší slyšitelné zklidnění jejích autorů a evidentní důkazy o získání nadhledu nad životem. Ubylo bigbítového nářezu a vedle kytar a Holého syntezátorů zní na desce i další hudební nástroje (flétna a klarinet). Tentokrát album J.A.R. nutí více přemýšlet. Není podbízivé, přesto má schopnost poutat na sebe pozornost.

Sony Music

David Guetta: Nothing But The Beat

Minulé album One Love katapultovalo jednoho z nejpopulárnějších DJů současnosti mezi celebrity. Z uznávaného francouzského producenta taneční hudby se stala žádaná hvězda popového mainstreamu. David Guetta totiž zužitkoval své DJské zkušenosti a svět středního proudu přijatelného pro širší publikum obohatil o různé prvky klubové muziky i moderního r’n’b. Naráz se mu tak podařilo oslovit jak posluchače žádající chytlavé melodie, tak návštěvníky klubů a divokých mejdanů. Úspěch singlových nahrávek byl velký a pasoval Guettu na nejhranějšího interpreta vůbec. Prodalo se více než 12 miliónů singlových nahrávek, prodej alba One Love se celosvětově přehoupl přes třímiliónovou hranici.

Novinku Nothing But The Beat už Guetta stihl propagovat skladbou Where Them Girls At s hostujícími hvězdami současné r’n’b scény Nicki Minaj a Flo-Ridou. Druhým singlem byla píseň Little Bad Girl. Znovu se v ní objevují populární hosté, tentokrát jsou to Taio Cruz a Ludacris.

Novinku Nothing But The Beat už Guetta stihl propagovat skladbou Where Them Girls At s hostujícími hvězdami současné r’n’b scény Nicki Minaj a Flo-Ridou. Druhým singlem byla píseň Little Bad Girl. Znovu se v ní objevují populární hosté, tentokrát jsou to Taio Cruz a Ludacris.

EMI

Prago Union: V barvách

Skupina Prago Union právě vydala tématické album V barvách. Loňský rok byl pro Kata a jeho partu rokem návratu. V květnu vydané dílko Dezorient Express bylo první novinkou Prago Union po pěti letech. Vysloužilo si dobré recenze, žánrovou cenu Anděl i mnoho dalších ocenění a stalo se důkazem toho, že hip-hop v tuzemských podmínkách nemusí být nutně určen pouze určité komunitě.

Na novém albu se Prago Union vydali novým směrem. Přijali výzvu a natočili koncepční desku, jehož tématem jsou barvy. „Jestliže barvy hrají a tóny malují, musí se to dát i nahrát…“ Tahle věta se stala základním předpokladem a východiskem, od kterého se vše další odvíjelo. „Vnímání barev je samozřejmě individuální věc,“ říká Kato. „V barvách se to ale nesnaží nijak rozporovat. Doufáme, že posluchač tak trochu přistoupí na naši hru, beztak je tu pro jeho zábavu. Různí lidé mají například asociované barvy ke dnům v týdnu, ale najdete málokoho, kdo by to měl stejně jako vy. Každá skladba má jiný přístup, jakým se snaží své téma rozvést, ale vždy by vám po jejím poslechu měla před zavřenýma očima zůstat daná barva.“

EMI

Reklama

Výběr článků

Načítám