Článek
Váš první film odrážel vaše vlastní zkušenosti. Je tomu tak i s Mama Brasil?
V mnohém se našim životům podobá. Oba jsme odešli z domova velmi mladí: mně bylo 16 a Karine 17. Natáčeli jsme v Petrópoli, kde jsme se narodili, a stejně jako Fernando i já jsem hrával házenou. To všechno je pro film velmi důležité, ale Mama Brasil je spíš osobní než autobiografická.
Když jsem odešel z domova, díval jsem se jen dopředu. Vůbec jsem se nestaral o rodiče nebo bratry, kteří tam zůstali. Ale když jsem se stal otcem, začal jsem přemýšlet o minulosti. S Karine jsme si začali říkat, co asi tenkrát naši rodiče prožívali. A co asi budeme prožívat my sami, až se naše děti rozhodnou začít žít vlastní život.
Ve filmu tuto rodinu vykreslujete s velkou vřelostí. Nemají peníze, jejich syn odchází pryč a dům se jim doslova rozpadá nad hlavou, a přesto vypadají šťastně.
Ve skutečném životě se věci dějí najednou a vy se s nimi musíte vypořádat. Ale v Mama Brasil jsem chtěl ukázat něco víc než jen utrpení. Existuje i naděje. Ta rodina není bohatá, ale nežijí ve favele. Bojují za lepší život.

Film vás vezme na úsměvný výlet do Brazílie.
Navíc brazilské ženy musejí být za každých okolností silné. To ony obvykle mají na starosti celý dům. Irene i její setra jsou přesně takové. Všechno to drží pohromadě. Je to těžké a není to fér a samozřejmě při tom narážíte na spoustu překážek. Ale v životě můžete i v takové chvíli zažívat radost, pocit naplnění a štěstí.
Vaše kamera je skoro pořád v pohybu. Proč jste si zvolil tento způsob?
V takovéto rodině není nikdy klid. Je tam neustálý pohyb a hluk. Máme jeden hlavní úhel pohledu na celý příběh, a to Irenin. Neustále ji vidíme a po čase začínáme chápat její vnitřní boj. Ale v rodině jsou ještě další lidé.
Chtěli jsme vytvořit napětí mezi tím, co se jí asi tak honí v hlavě, a jejich společným životem. Postupně jsem se chtěl dostat blíž a pochopit, co se děje, aniž bych při tom pustil ze zřetele Irene.
Vary ve vašem kině
- Začínají 9. července pod hlavičkou KVIFF Distribution, společného distribučního labelu MFF Karlovy Vary, České televize a Aerofilms.
- Po skončení MFF KV uvedou do kin tři výrazné novinky z programu, a divákům po celé republice tak umožní zažít kousek festivalové atmosféry.
- Vedle snímku Mama Brasil budou moci diváci zhlédnout milostný příběh Studená válka oscarového režiséra Pawła Pawlikowského a severský thriller Tísňové volání.
- Do projektu se zapojilo více jak 30 kin po celé ČR.
Mama Brasil je příběh o dospívání. Ale ne Fernanda, ale Irene. To ona skončí na úplně jiném místě, než kde začala, a má před sebou celý nový svět.