Hlavní obsah

Audiovizuální průmysl v Česku stoupá, loni měl obrat přes 15 miliard. Přesto je v krizi

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Česká audiovize je podle Asociace producentů v audiovizi (APA) na vzestupu. Za loňský rok činil obrat rekordních 15,4 miliardy korun. Přesto podle producentů hrozí krize. Důvodem jsou pozastavené filmové pobídky.

Foto: ČTK/Kubeš Slavomír

Předseda Asociace producentů v audiovizi Vratislav Šlajer.

Článek

„Po českých službách je rekordní poptávka a máme historicky nejvyšší částku podpory, přesto ,máme zavřeno‘. Je to mezinárodní ostuda. Důvodem je zastaralý a nepřehledný systém registrace a evidence pobídek, který na základě nerealistických odhadů generuje neplatná data. Systém se pak jeví jako přetížený a ucpaný. To ale podle reálné kapacity trhu není pravda,“ uvedl ve výročním hodnocení předseda APA Vratislav Šlajer.

Situaci by měla řešit novela zákona, která má vejít v platnost od roku 2025. „Do té doby systém, tentokrát z čistě technických důvodů, zkolabuje a pověst Česka jako perspektivní destinace pro zahraniční natáčení bude definitivně zničena,“ dodal Vratislav Šlajer.

Příspěvky od všech

Jednou z nejdůležitějších změn vedle reformy pobídkového systému je, že transformovaný fond bude nově podporovat i tzv. small screen, tedy televizní a online projekty, přičemž stávající podpora kinematografických projektů, distribuce a vzdělávání zůstane zachována.

Podle APA budou mít z nového audiovizuálního fondu výhody všichni hráči na trhu včetně televizí a streamingových platforem. Situaci, kdy na globalizovaném trhu budou do systému přispívat i zahraniční platformy mající zisk z českého trhu, považují zástupci APA za naprostý základ. A to včetně návrhu ministerstva, aby přispívali všichni rovným dílem, tedy dvěma procenty z kin, TV, převzatého vysílání a streamingu.

„Pokud by současná novela neprošla, vedle porušení financování české audiovize by se definitivně zablokoval i systém pobídek,“ zdůraznil Šlajer.

Nyní přispívají odvodem 0,5 procenta jen platformy se sídlem v České republice, například v sousedním Německu odvádějí všichni 2,5 procenta a ve Francii pět procent.

Může se vám hodit na Firmy.cz: APA - Asociace producentů v audiovizi

Reklama

Související témata:
Audiovizuální průmysl
Vratislav Šlajer

Výběr článků

Načítám