Hlavní obsah

Melinda a Melinda Woodyho Allena

Právo, Věra Míšková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Právě přichází do kin nový film režiséra Woodyho Allena Melinda a Melinda, který se od většiny jeho předchozích filmů liší už jen tím, že v něm slavný neurotik a jeden z nejosobitějších filmařů současnosti nehraje. Důvod je prostý: v paralelně vyprávěných příbězích dvou dívek téhož jména sám pro sebe roli nenašel.

Článek

Je tu ale i další docela překvapivá a podstatnější odlišnost od Allenovy dosavadní tvorby. Základní rámec filmu sice jako obvykle tvoří zkoumání partnerských vztahů, hraje se tu o nevěře, depresích, rozchodech i nových setkáních, nechybí allenovský ironický humor ani zapamatovatelné hlášky, nicméně všeho je tu jaksi méně a pohříchu chybí i brilantnější pointování.

Prvotní nápad přitom nesliboval málo: prostřednictvím dvou paralelně vyprávěných příběhů vedou dva spisovatelé spor, zda život je spíš tragédie nebo komedie. Odpověď na danou otázku je sice předem dost zřejmá a od první scény očekávaná -ani jedno, ani druhé, něco mezi tím, a ještě záleží na okolnostech a aktérech - ale u analytika Allenova typu se dalo očekávat hodně rafinované, hodně vtipné i moudré balancování na hranicích obou poloh.

Namísto toho jen na střídačku vypráví (samozřejmě hodně upovídaně, ale na to je u něj divák zvyklý a milovníci jeho filmů by bez toho byli nejspíš nervóznější než on sám), dva příběhy, jež shodně začínají tím, že na společnou večeři několika přátel dorazí nečekaný host - Melinda.

Dál se každý z těchto příběhů odvíjí v duchu zmíněných žánrů. Jenže komediální není zase tak moc zábavný a tragický postrádá o něco větší dramatičnost. Vyústění každého z nich navíc směřuje spíš do ztracena než kamkoli jinam. Zdá se, že Woody Allen se tentokrát příliš spolehl na to, že prvotní nápad bude fungovat sám o sobě, a dost si nevyhrál s jeho rozvíjením a splétáním.

To, z čeho tedy může mít divák pocit, že "už to není ono", tkví především ve scénáři, který v realizaci neumožnil rozehrát v takové míře onu jiskřivou a rafinovanou hru, na kterou jsme u Allena zvyklí. Nicméně pořád je Melinda a Melinda chytrý film, natočený s režijní jistotou a s velmi dobrými hereckými výkony zejména Radhy Mitchellové v rolích obou Melind a Willa Ferrella, jehož postavu by patrně před lety hrál Allen sám.

Diváci, kteří milují tohoto filmaře, ať natočí cokoli (a není jich na světě málo), tedy budou nejspíš opět spokojeni, ti kritičtější si řeknou, že tenhle opus se mu zkrátka dvakrát nevydařil.

Melinda a Melinda, USA 2004

Režie a scénář: Woody Allen, kamera: Vilmos Zsigmond, hrají: Radha Mitchellová, Will Ferrell, Chloe Sevignyová, Johny Lee Miller a další.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám