Hlavní obsah

Lehoučký postbarokní Händelův Xerxes

Novinky, Josef Herman

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Opera Městského divadla Ústí nad Labem se během týdne dvakrát velmi sympaticky představila pražským divákům. Po Eugenu Oněginu na festivalu Opera 2003 předvedla v rámci volného cyklu Opera žije barokní operu Xerxes Georga Friedricha Händela.

Článek

Inscenace zapůsobila tak trochu jako argument pro vstup do Evropské unie. Vznikla koprodukcí, na níž se vedle ústeckého podílela dvě další divadla Komorní opera Praha a Alber Concert Theater München. V mezinárodním týmu se sešly osobnosti mladé duchem a většinou i věkem. Vizuální podoba inscenace je ryze současná, "evropsky nadnárodní" a vzhledem k dlouhému evropskému turné i velmi praktická.

Inspirace barokní operou

Scénograf Ján Zavarský i kostýmní výtvarnice Bettina Kirste vyšli z atributů barokní opery, s nimiž si ovšem volně pohráli, aniž by ztratili scénický cit pro míru. Inscenaci nelze označit za postmoderní, přestože vizuální dojem k tomu svádí, jde však pouze o atraktivní prostředky, jimiž se vypráví barokně košatý syžet opery a vytváří prostředí pro hudbu.

Pěvecké a instrumentální provedení sice nectí přísné normy historicky poučené interpretace, nicméně Händelova hudba je provedena stylově čistě. Sólisté zpívají přirozeně, bez obvyklého vibráta, s přesnou intonací i artikulací a citem pro pointy situací. Orchestr pod taktovkou Norberta Baxy hraje velmi pečlivě bez romantizujících tendencí, jež bychom u běžného operního tělesa mohli očekávat.

Pěvci odlišili postavy

Postavy jsou ostře odlišeny kostýmově i herecky, režisér Martin Otava přitom nechal prostor osobitostem pěvců. Inscenace je tak především bezprostředním setkáním s krásnou hudbou a zajímavými osobnostmi v příjemném scénickém prostoru. Hvězdou obsazení je americký kontratenorista Johnny Maldonado, jenž v roli trpícího milence Arsamena předvedl až strojově bezchybnou intonaci a úžasný rozsah hlasu.

Denisa Hamarová ozvláštnila titulní postavu kouzelnou nedovtipností nad běžný život povzneseného monarchy, Anna Klamo zahrála intrikující Atalantu jako milou dívenku bez skrupulí, Ludmila Vernerová zdůraznila čistotu věrné milenky Romildy a Andrea Kalivodová provedla Xerxovu snoubenku Amastris s gestem ublížené, která se však umí bránit. Jemně fraškovitý prvek do opery vnesli Alexandr Proklov jako vojevůdce Ariodates a Pavel Klečka coby sluha Elviro.

G. F. Händel: Xerxes, komická opera o 3 dějstvích, dirigent N. Baxa, režie M. Otava, scéna J. Zavarský, kostýmy B. Kirste, sbormistr P. Baxa. Premiéra v MD Ústí nad Labem 7. 2., repríza ve Stavovském divadle v Praze 9. 2. 2003

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám