Článek
„V komorním prostoru, odděleném od hlavní trasy expozice působivou skleněnou stěnou, jsme vytvořili středověké zákoutí, kterému dominují kopie korun, které měli na hlavách čeští Lucemburkové a další vladaři na českém, uherském a rakouském trůnu,“ popsal kurátor a autor expozice Miroslav Cogan.
Vedle císařské koruny Svaté říše římské, kterou si vsadil na hlavu Karel IV. i jeho syn Zikmund, jsou vystaveny Svatoštěpánská koruna uherských králů, kterou byli korunováni Zikmund Lucemburský a po něm jeho dcera Alžběta.
A nechybí, historicky vzato, nejmladší z nich, Svatováclavská koruna českých králů, kterou Karel IV. nechal zhotovit ke své korunovaci v roce 1346.
Turnovský zlatník Urban je autorem všech tří replik. Jeho řemeslnou zručnost přitom veřejnost zná i proto, že je zhotovitel i několika kopií korunovačních klenotů, které jsou součástí mnoha významných stálých expozic, výstav i součástí soukromých sbírek.

Vystavené koruny jsou věrnými replikami originálů.
„O špičkových uměleckořemeslných parametrech Urbanových kopií svědčí reputace v odborných kruzích a další zakázky podobného druhu. Sluší se proto připomenout, že svůj podíl na nich mají i přizvaní spolupracovníci – emailéři Blanka a Matúš Cepkovi nebo Zuzana Mašková a brusiči drahokamů Petr Šťastný a Jan Kroupa,“ upozornil Cogan.
Expozici doplňuje ještě další mimořádná věc, a to replika mozaiky z kaple svatého Kříže na Karlštejně s deskami jaspisů z naleziště Ciboušov u Klášterce nad Ohří. Tyto jaspisy byly ve 14. století těžené k výzdobě kaplí na Karlštejně a v katedrále sv. Víta. Autorem kopie mozaiky je Petr Mach.

Expozice zaujme i netradiční atmosférou a speciálním nasvícením.
Aby zvýraznili mimořádnost klenotů, je její součástí i ojedinělé nasvícení. Podle kurátora se snažili expozici dodat příjemný komorní až meditační ráz, který umožní návštěvníkům vnímat každý detail mistrovských replik Jiřího Urbana.
Ztišený prostor navíc každému pozorovateli umožní vnímat preciznost práce řemeslníků i krásu klenotů spojených s naší historií.
Vylepšení se dočkala i samotná expozice Historie kamenářství turnovského muzea, ve které jsou koruny králů umístěné v části věnované období středověku. Podle návrhu sklářky Markéty Šílené a grafika Tomáše Coufala s realizací kovových prvků od uměleckého kováře Jaroslava Mojsla byla v expozici instalována designová prosklená stěna s aplikovanými barvami středověkých vitráží a prvky gotického tvarosloví.
Stěna svojí lineární strukturou a barvou může evokovat vertikalitu gotické architektury, její vitrážová okna a spoře osvětlený středověký interiér, jenž rezonuje s dobovou spiritualitou. Tu připomíná také výrazná kontura kovové konstrukce stěny, tvořící kříž a tlumená reprodukce dobové sakrální hudby.


