RECENZE: Propadnout se do západního Německa, do slova a do písmene

Rozkošný hrdina, šumavské pohraničí a šedivá osmdesátá léta, která budou za pár týdnů minulostí. Tyto tři elementy a prazvláštní náhoda navrch stačí spisovatelce a výtvarnici Daniele Šafránkové k tomu, aby z románu Za čárou vykouzlila náramně radostné vyprávění o tíživých časech.

Šafránková i ve své čtvrté próze předkládá víceméně dovolenkové čtení, které ale dokáže pozornost okamžitě polapit a udržet. Zatímco v předešlých počinech s ironií reflektovala vlastní soudobou česko-americkou zkušenost, ten zatím poslední vystavěla na bizarní, dosti nadsazené zápletce z nedávné historie.

Hrdina knihy Miloš Roubal je vyučený zedník a sympatický prospěchář. Žije tak, jak nepsaným způsobem káže doba. Na jihočeskou vesnici, kde s rodiči přebývá, se pomalu snáší podzim roku 1989. Vidina konce komunistické nadvlády je stále v nedohlednu, ale šikovní občané, jakým je i on, si navzdory ekonomické recesi a nedostatku zboží dokážou poradit. Protože jak známo, kdo neokrádá stát, okrádá rodinu.

Když se protagonista při jednom takovém přilepšování ocitne za bouřky na rozbahněném lesním svahu kdesi v hraničním pásmu, náhoda tomu chce, že uklouzne a skrze díru v drátěných zátarasech se po zadku sveze až do sousedního Bavorska. Zprvu vyplašený neplánovaný přeběhlík záhy přichází lesku západního světa na chuť. Ač se rozhodne neemigrovat, trhliny v železné oponě začne bohatě využívat.

Spisovatelka Veronika Opatřilová: V lese mám pocit, že jsem přišla domů

Knihy

S tímto neotřelým nápadem rozehrává autorka široký příběh, na jehož hlavní linku umně roubuje rozličná vztahová mikrodramata, a především vtipně podané, byť ne neznámé socialistické reálie. Právě díky vynalézavému humoru, který vpravuje zejména do plebejských rozhovorů postav, jež jsou o všem a o ničem, dokáže s vysoce nasazenou laťkou zábavnosti setrvat až do závěru, který se odehrává krátce po pádu režimu.

Román ovšem na svém přehnaném optimismu zároveň trochu ztrácí. Do jisté míry se podobá odlehčeným pozdně normalizačním filmovým komediím, jež měly divákům dát zapomenout na ne vždy veselou realitu. O pohraniční stráži navíc v ději takřka není vidu ani slechu, vyjma jednoho přičinlivého policejního čmuchala, z něhož se vybarvuje spíše neškodná karikatura.

Za čárou představuje milé, nenáročné memento blížícího se pětatřicátého výročí sametové revoluce pohledem literátky, jež tehdy prožívala rané mládí. Pokud se od něj nevyžaduje víc než to, svým nárokům plně dostává.

Daniela Šafránková: Za čárou
Argo, 272 stran, 488 Kč
Hodnocení: 70 %