Hlavní obsah

Karlovarský festival chystá přehlídku restaurovaných lahůdek: Od Sedmikrásek k Robertu De Nirovi

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po skončení druhého ročníku společného projektu Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary a České filharmonie Variace 2022 připravuje karlovarský festival už na první prosincové dny další lákavou akci do pražských kin Světozor a Ponrepo.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Umělecký ředitel MFF KV Karel Och a výkonný ředitel MFF KV Kryštof Mucha.

Článek

Projekt nazvaný KVIFF Classics, který uvede na plátno restaurované filmy, přiblížili v rozhovoru pro Právo výkonný ředitel MFF Karlovy Vary Kryštof Mucha a umělecký ředitel Karel Och.

Jak se nápad na takovou přehlídku zrodil?

Och: Inspirovali jsme se festivalem restaurovaných filmů v Lyonu, který založil ředitel canneského festivalu Thierry Frémaux před patnácti lety a dokázal, že takový festival může mít ve velkém městě smysl. Vedle toho vycházíme z obliby restaurovaných filmů na karlovarském festivalu, kde je pravidelně uvádíme.

Mucha: Přispěla k tomu i zkušenost s naším nedělním odpoledním filmovým klubem, jemuž Karel vymyslel dramaturgii, a doplnil jím mezery ve filmovém vzdělání těm z nás, kdo pracujeme na festivalu, ale nestudovali jsme film. Ta vzdělávací odpoledne probíhala u mě doma a ukázalo se, kolik skvělých filmů dnešní diváci nikdy neviděli na filmovém plátně.

Och: A také jsme si přitom uvědomili, že dnes už netvoří klasiku jen filmy ze čtyřicátých, padesátých let, ale i z těch devadesátých. Letos chceme tak trochu testovat zájem publika, jsem mimo jiné zvědav, jaké bude jeho věkové složení, nakolik budou třeba chodit lidé, kteří si budou chtít připomenout filmy svého mládí a znovu zažít ony emoce v kině.

Počítáte i s mladými lidmi, třeba se studenty?

Mucha: I na ty se chceme samozřejmě zaměřit. Věříme, že když ty filmy uvidí v mládí, se zasvěceným úvodem a zasazené do souvislostí, může to pro ně být velký zážitek.

Jaký bude konkrétní program?

Och: Tvořili a probírali jsme seznam restaurovaných filmů společně s Národním filmovým archivem (NFA), oni si vybrali filmy pro kino Ponrepo a my zase svoje pro Světozor, aby byla zachována jejich a naše dramaturgická linie. Ve Světozoru zahájíme 1. prosince filmem Věry Chytilové Sedmikrásky, protože dorůstá stále nové publikum, které je chce vidět.

Mucha: Zároveň je to jeden z těch filmů, jejichž restaurování platili mecenáši Eduard a Milada Kučerovi a které uvádíme pravidelně na karlovarském festivalu.

Och: V pátek chceme pokračovat restaurovanou kopií muzikálu Zpívání v dešti k sedmdesátému výročí jeho premiéry a večer poctou Martinu Scorsesemu, který slaví 17. listopadu 80. narozeniny. Uvedeme jeho méně známý film Král komedie z roku 1982 s Robertem De Nirem. V sobotu zahrajeme legendární samurajský akční film Akiry Kurosawy Tělesná stráž, který inspiroval Sergia Leoneho k natočení spaghetti westernu Pro hrst dolarů. Pokračovat budeme Buňuelovou Kráskou dne s Catherine Deneuveovou z roku 1967 a zakončíme filmem Opilí láskou Paula Thomase Andersona.

V Ponrepu uspořádá Národní filmový archiv exkluzivní projekci Viscontiho historického filmu Ludvík Bavorský a uvede Godardův film Dvě nebo tři věci, které o ní vím, western Stopaři a válečný film s Richardem Burtonem Hořké vítězství.

Mucha: Chtěli jsme, aby se projektu zúčastnil i Národní filmový archiv, protože jejich zaměření a dramaturgie jsou trochu jiné než naše. A byli bychom rádi, kdyby vedení Prahy zvážilo, jestli by se na něm mohlo město, právě v předvánočním čase, kdy do Prahy jezdí hodně lidí i odjinud, podílet víc.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám