Hlavní obsah

Hudební Óčko hledá hravé diváky

Právo, Jana Perglerová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Hudební televizi Óčko je něco přes rok. Diváci ji mohou naladit prostřednictvím antén v Praze a v okolí Jablonce nad Nisou, k dispozici je na satelitu a ve všech kabelových televizích. Svou budoucnost vidí v digitalizaci.

Foto: Obec Popovice

Jarmark

Článek

Českou republiku čeká již koncem roku digitalizace televizního a rozhlasového vysílání. Co přinese televizním divákům? Kromě perfektního obrazu a zvuku i širší a pestřejší nabídku programů. Diváci, kteří nevlastní kabelovou televizi nebo satelit, už nebudou odkázáni pouze na základní čtyři, pozemními vysílači šířené stanice ČT 1, ČT 2, Nova a Prima. Budou mít na výběr několik programů.

Ve Finsku, kde mají s digitálním vysíláním před námi náskok, stoupl po digitalizaci počet televizních kanálů ze šesti na dvacet šest. A diváci, stejně jako jinde ve světě, kde digitalizace proběhla, začali více vyhledávat specializované stanice - sportovní, hudební, dětské, zpravodajské a další.

Nejsme MTV

"Chceme využít revolučního momentu digitalizace a vstoupit na trh jako celoplošná televize šířená digitálně. To je náš úkol číslo jedna," naznačuje směr snažení televize člen představenstva společnosti Óčko Hynek Chudárek.

Provoz Óčka financuje společnost jejích vlastníků sama. "V okamžiku, kdy se staneme celoplošnou televizí, budeme potřebovat na provoz ne desítky, ale stovky miliónů korun. Proto hledáme strategického partnera, který by do televize přistoupil," dodává Chudárek.

"S příchodem nových investorů loni na jaře došlo k výrazné změně. Televize, která vysílala pro velmi úzký okruh diváků, se stala televizí normální, komerční. I když se někdy slovo komerční užívá v pejorativním slova smyslu, je to správné a přesné pojmenování," tvrdí generální ředitel Óčka Jiří Balvín.

"Diváci nás srovnávají s MTV a to je zásadní omyl. MTV nabízí především zahraniční hudební produkci. My ji vysíláme také, ale hlavně se zaměřujeme na všechno, co je v pop music k dispozici na českém a slovenském trhu. V budoucnu chceme dělat koncerty, vysílat jejich přenosy i záznamy. Jakých skupin či interpretů? MIG 21, Olympik,Tři sestry a tak dále. Vánoční koncert Karla Gotta asi ne, to je parketa pro jinou televizi. Nebráníme se Heleně Vondráčkové, ale těžko teď budeme dělat její velký pořad.

Vzpomínám si, že nejslavnější výrok bývalého vedení Óčka, který se v médiích citoval, zněl: ,Vondráčkovou rozhodně vysílat nebudeme.' Dnes jsme v takovém vzájemném vztahu, že když bude Helena pozvána jako host do Óčka, ráda přijde. Za komerci se nestydíme," přibližuje plány nového Óčka Balvín.

Hudba a životní styl - to je ono

"Ty tam jsou doby, kdy se Óčko nějakým způsobem vymezovalo vůči některým interpretům a hudebním směrům. S výjimkou dechové a vážné hudby vysíláme všechno. Aby bylo jasné, nemáme nic proti uvedeným žánrům, ale všechny druhy hudby prostě hrát nemůžeme," komentuje Balvín. "I když do budoucna, kdo ví," dodává.

Problémem každé hudební TV stanice je nadprůměrná spotřeba videoklipů. Vydavatelství je přestala vyrábět. A pokud už je klip na světě, nemají celoplošné televize prostor k jeho vysílání. Nova, Prima i ČT stále zmenšují podíl hudby na obrazovce. Začátkem devadesátých let bylo normální, že se k cédéčku vyrobily dva, tři i více klipů. V současné době je zázrak, když se vyrobí jeden. Lépe řečeno, mají ho zaručený jen hvězdy, jako je Richard Müller, Daniel Landa nebo skupiny Lucie a Chinaski a podobná jména.

"Problém je také v ceně videoklipu. Existují však kapely, které si vyrobí klip na vlastní náklady. Spojí se s mladými tvůrci z FAMU či DAMU a natočí ho za cenu pro ně přijatelnou, tak okolo 50 tisíc korun." Balvín se dlouhá léta zabýval hudební produkcí a dobře ví, kde, koho a jak tlačí v tomto oboru bota.

Óčko rozšiřuje vějíř své produkce. "Hudební televize nemůže vydržet pouze na hudbě, i když ji budou vydavatelé masivně podporovat," tvrdí Balvín. "Náš program se proto stále více věnuje životnímu stylu. Hudba je spojená s adrenalinovými sporty. Cyklisté, prknaři, lyžaři a vyznavači dalších sportů jsou zase spojeni s módou, a tak řetězec spojení pokračuje.

Na Óčku si mohou diváci přes obrazovku posílat vzkazy. Další vyhledávanou zábavou se stal SMS chat a stahování melodií na mobily. V budoucnu by měly vzniknout kluby Óčka a soustřeďovat interaktivní diváky. To znamená takové, kteří nemají televizi jenom jako přístroj na koukání, ale kteří rádi soutěží, posílají SMS, hrají si, komunikují.

Když jsme vysílali reality show Vyvolená, objevili se inzerenti mající vztah k internetu a naše možnosti se zase o krůček víc rozšířily," prozrazuje Balvín produkci Óčka. Nezakrývá, že spojení hudba a životní styl přitahuje reklamní klienty. Bez nich by televize nepřežila.

Budeme vysílat zpravodajství

Moderní grafiku, schéma, kde má každý pořad pevné místo, aby divák zbytečně netápal, s tím dnes pracují všechny televize. Co ale nabízí Óčko nad rámec zavedeného?

"Když nám někdo přinese něco zajímavého, jsme schopni to okamžitě odvysílat. Jsme schopni natočit pořad pro jinou televizi. Nezůstáváme jen u koncertů. Naší specialitou je Den s příslušnou kapelou nebo interpretem, jehož koncert vysíláme. Na něj se nabalují ankety a soutěže. To nám umožňuje kromě získání reklamy televizi dále rozvíjet," doplňuje Chudárek.

"Troufáme si v budoucnu vysílat i takovou anketu, jako jsou např. Andělé. Jednali jsme s majiteli licence Petarda Production a výsledkem je široká koprodukční spolupráce. Například budeme natáčet dokument z osmi hudebních klubů na Národní třídě, která se promění na Andělskou ulici. Na slavnostním vyhlášení předáme cenu za videoklip.

Ostatně po novém rozjezdu televize s novým vedením se změnil názor a postoj velkých hudebních vydavatelů k Óčku. Aby bylo jasné, televize zaměstnává patnáct lidí a všechny další profese jsou externisté. Nejsme pompézní televizní bumbrlíček," doplňuje Chudárek.

"Nečekáme, až nás někdo osloví a něco přinese. Jsme zavaleni žádostmi o spolupráci při výrobě pořadů. Jeden z hlavních projektů, který bychom uvedli do života po vstupu strategického partnera, je troufnout si na vysílání vlastního zpravodajství," doplňuje Balvín.

"Kdo se vyzná v televizní profesi, dobře ví, že zpravodajství je finančně nejnáročnější. To naše by navíc muselo být i jinak orientované vzhledem k věkovému složení diváků Óčka, které zahrnuje mladé lidé od patnácti, možná i méně let. Jak rozšiřujeme program směrem ke komerci, přibývají oldies, tedy věkově starší diváci. Máme zjištěno, že prostor na TV trhu pro naše Óčko i pro klasické zpravodajství je. A nemalý," poznamenal Balvín.

Související témata:

Výběr článků

Načítám