Hlavní obsah

Španělským sálem zněla sborová pocta české hudbě

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ve Španělském sále Pražského hradu se v neděli konal koncert Pražského filharmonického sboru a orchestru Prague Philharmonia (dříve PKF — Prague Philharmonia) nazvaný Slavné operní sbory. Program byl v duchu Roku české hudby 2024 zaměřen na tvorbu Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů. Koncert uvedla v přímém přenosu Česká televize na programu ČT ART.

Foto: Petra Hajská

Koncert se konal pod patronací Evy Pavlové, manželky prezidenta ČR.

Článek

Koncert nastudoval a řídil dirigent, hlavní sbormistr a umělecký vedoucí Pražského filharmonického sboru Lukáš Vasilek, pod jehož vedením dosáhlo naše přední sborové těleso v minulých desetiletích špičkové interpretační úrovně. A jemu patří i zásluha za skvěle zvolenou dramaturgii.

V úvodu zazněl výběr sborových i sólových čísel z Martinů Her o Marii, poté z Její pastorkyně Leoše Janáčka a první část uzavřely tři ukázky z Dvořákovy Rusalky.

Foto: Petra Hajská

Koncert Slavné operní sbory připravil a dirigoval Lukáš Vasilek.

Po pauze pak program patřil cele Bedřichu Smetanovi, kdy obě tělesa i sólisté připomněli šest z jeho osmi dokončených oper.

Dvořákova cena pro Pražský filharmonický sbor

Kultura

Sedmdesátičlenný sbor předvedl své umění v precizně vystavěných a výrazově dobře odlišených polohách. Intonační čistota a dokonalá sezpívanost je jeho základní devizou, takže v jednotlivých sborech předvedl i umění jemného dynamického odstínění, zvukovou plasticitu a příkladnou artikulaci textu.

Mužská část sboru nadchla publikum citlivým přednesem nádherného sboru Noc je tak tichá ze Smetanových Braniborů v Čechách i temperamentním popěvkem Ba nejveselejší je tento svět z Dalibora.

Foto: Petra Hajská

Muži z PFS zazpívali energicky sbor z Dalibora.

Ženy zaujaly hned v prvním vstupu Aleluja ze druhé části Martinů Her o Marii, ztišeným podáním sboru Ej mamko z Janáčkovy Její pastorkyně i něžnou ukolébavkou Letěla bělounká holubička z Hubičky v méně známé, ale působivé sborové úpravě Smetanova současníka Ferdinanda Hellera.

A společně se těleso blýsklo mimo jiné ve Dvořákově sboru Květiny bílé po cestě nebo závěrečném Proč bychom se netěšili z Prodané nevěsty.

Foto: Petra Hajská

Ženská část sboru zaujala podáním Aleluja z Her o Marii i ukolébavkou z Hubičky.

Sólisty koncertu byli sopranistka Veronika Rovná, v jejímž pěvecky dokonalém podání zazněla modlitba Jenůfy či árie Mařenky Ten lásky sen, a basista Pavel Švingr, který potěšil především zvukově i výrazově precizně podanou árií Vodníka z Dvořákovy Rusalky.

Svou příležitost předvést hráčské umění dostala i PKF – Prague Philharmonia v několika orchestrálních číslech. Programem koncertu se vtipem i hudební erudicí provázel slovem Marek Eben.

Foto: Petra Hajská

Basista Pavel Švingr přednesl krásně árii Vodníka z Dvořákovy Rusalky.

Sborové umění patří k české hudební pokladnici a jen málo národů má tak bohatý odkaz sborové tvorby. Koncert Slavné operní sbory byl toho důkazem i mimořádným zážitkem a zcela jistě se zařadí k vrcholům akcí Roku české hudby.

Foto: Petra Hajská

K atmosféře přispěla i nádhera Španělského sálu na Pražském hradě.

Pražský filharmonický sbor se k české operní hudbě vrátí i na Pražském jaru, kde vystoupí v koncertním provedení Smetanovy Libuše pod taktovkou Jakuba Hrůši.

Kateřina Kalistová: Česká hudba nám dělá dobré jméno

Kultura

Reklama

Výběr článků

Načítám