Článek
Nejznámější z improvizátorů je bubeník Chris Culter, který stál u zrodu klíčových kapel alternativního rocku Henry Cow a Art Bears nebo News From Babel, bubnoval však i v Pere Ubu. Byl klíčovou postavou hnutí Rock In Opposition, které v osmdesátých letech minulého století pomohlo změnit pohled na rock a otevřelo prostor pro totální improvizaci.
V Praze se představí 14. října v Punctu se saxofonistou a klávesákem Henry Cow Timem Hodgkinsonem.
Špička akustické improvizace, mezinárodní kvartet The Electrics, vystoupí na stejném místě 28. října. Hraje v něm na bicí Raymond Strid, německý trumpetista Axel Dörner, který střídá klasickou trubku se snižcovou, a švédský saxofonista Sture Ericson. Rytmiku má na starosti mimo jiné kanadský kontrabasista Joe Williamson.
Většina z nich má zkušenosti s hrou se špičkami free jazzu, jako jsou pianistka Marilyn Crispellová, klavírista Alexandr von Schlippenbach či kytarista Derek Bailey.
Williamson hrál i s Tonym Buckem z australských The Necks, kteří představují odlišnou podobu improvizace. Nestaví na divokých zvratech a změnách či disonanci, ale nechávají pomalu rozvíjet téma, se kterým na scénu přijdou. V Paláci Akropolis zahrají 2. listopadu.
Kromě bubeníka Tonyho Bucka ve skupině hraje basista Lloyd Swanton. Za pianem sedí Chris Abrahams, který je střídá s varhanami. Jejich loňské album Bleed, jež tvoří jediná skladba, je hybnější, pohybuje se okolo základního groove, bližší post rocku.