Hlavní obsah

Glosa: Sbohem, foto-trafostanice

Spolek 400 ASA, zacílený na dokumentární fotografii, vstoupil v roce 2019 docela razantně na scénu. Hned na úvod se představil ve Veletržním paláci, tedy ve výstavním prostoru Národní galerie Praha. Zanedlouho pak otevřel svoji vlastní galerii v prostorách zrenovované Trafostanice Na Zatlance na pražském Smíchově. Nyní tam 400 ASA Gallery končí.

Foto: archiv autora

Josef Chuchma

Článek

Členem 400 ASA je i Jan Dobrovský, investor a filantrop. Zejména díky němu mohl mít spolek galerii. Dokonce existovaly plány na rozšíření výstavního sídla spolku, neboť trafostanice nabízí sice útulný, nicméně velmi komorní prostor. Nakonec z plánů sešlo.

Nemáme prý zoufat, píší ze 400 ASA: „Spojujeme síly s Leica Gallery Prague, kde budeme i nadále připravovat výstavy, vydávat knihy a podporovat dokumentární fotografii.“ Nechci předjímat, ale tohle „dva v jednom“ může být docela tvrdý dramaturgický oříšek, ačkoliv se Leica Gallery dokumentární fotce ve svém výstavním programu nevyhýbá.

Faktem ovšem je, že za celých pět let existence 400 ASA Gallery se spolku nepodařilo, aby výstavy byly pro veřejnost přístupné i jindy než jen ve všední dny od 9 do 17 hodin. To je pro galerii hodně divná otevírací doba a ukazuje na limity, které její provozování bůhvíproč mělo.

Trafostanice Na Zatlance je chráněna jako nemovitá kulturní památka, shodou okolností byla stavba v ulici Kováků vybudována právě před sto lety, v roce 1925. Jaký bude její další provozní osud, není mně známo.

V každém případě je mi líto, že 400 ASA Gallery nenaplnila svůj potenciál a z kulturní mapy hlavního města zmizí. Jako kdyby se v tom odrážela i nesnadná pozice, kterou dokumentární fotografie dnes má nejen v médiích a galeriích, ale i mezi fotografy samotnými.

Související témata:

Výběr článků

Načítám