Hlavní obsah

Galeristka Adéla Šmejkalová: Sotheby’s mi dalo zkušenost

Právo, Andrea Zunová

Zkušenosti s prodejem umění v londýnském aukčním domě Sotheby’s a pandemická krize v kulturním světě přiměly Adélu Šmejkalovou k založení online galerie Artistellar. Ta chce mimo jiné pomáhat talentovaným začínajícím umělcům z celé Evropy. Šmejkalová žije v Londýně a Právu v rozhovoru řekla, že se také chystá vydat knihu o světě umění, o tom, co zažila a naučila se.

Foto: Foto archiv Artistellar

Napomáhá mi také můj instinkt, říká Adéla Šmejkalová.

Článek

Proč jste se rozhodla založit online galerii?

Založit si vlastní byznys byl vždy můj sen, jen jsem netušila, kdy nastane ten správný čas. Při formování nápadu na Artistellar bylo mou hlavní myšlenkou vytvořit něco, co na trhu chybí a co řeší nějaký problém. Všechny online galerie byly doposud v podstatě jen v podobě klasických e-shopů a umění si podle mého zaslouží mnohem víc.

Měla jste něco podobného v plánu i před korona krizí?

Nápad na online galerii se mi v hlavě začal rodit už několik měsíců před pandemií. Viděla jsem, jaký úspěch mají online aukce v Sotheby’s a jak pomalu, ale jistě svět umění nachází své působiště i v online prostředí. A když krize propukla, bylo to pro mě jasné znamení, že přišla ta správná doba. Jak se ukázalo, měla jsem pravdu.

Je to věc dočasná, nebo si myslíte, že bude dobře fungovat i po současné krizi?

Myslím si, že bude fungovat i po krizi. Celý svět umění se dost změnil a adaptoval za poslední rok a to jen tak nezmizí. Důkazem je i fakt, že více než polovina mých klientů nepochází z Evropy. To znamená, že lidé nemají problém kupovat umění online, a ještě k tomu přes půl světa.

Po krizi se chystám online výstavy proložit i občasnými offline výstavami, takzvanými pop up shows. Myslím, že to bude praktická kombinace, která bude v postcovidovém světě fungovat.

Co všechno vlastně Artistellar nabízí?

Kurátorsky zpracované online výstavy. Návštěvník se nejdříve seznámí s názvem a konceptem a poté navštíví virtuální místnost, v níž si může podle svého projít výstavu a prohlédnout díla. Každý umělec a každé dílo mají navíc na stránkách svůj profil s doprovodným textem a videem, například Medailonky umělců. Díla lze také na stránkách rovnou koupit anebo lze požádat o konzultaci.

Takže nabízíme nejen přímý nákup obrazu, ale i konzultace na míru. Například pokud máte určitý rozpočet, ale nevíte, jak nejvýhodněji začít investovat do začínajících umělců, nebo máte interiérový projekt a potřebujete poradit s nákupem umění.

Chcete pomáhat umělcům z celé Evropy. Jak si je vybíráte?

To je otázka, na kterou nelze odpovědět stručně. Při výběru je spousta faktorů, které zohledňuji. Například jakou tematikou se výtvarník zaobírá, kde studoval a vystavoval. Ale ze všeho nejdůležitější pro mě je, jestli je umělec něčím zajímavý, odlišný. Může to být tematikou nebo technikou či životním příběhem.

Zkrátka musí tam být jakýsi faktor x, který je těžké definovat. Napomáhá mi také instinkt, když ve mně nějaké dílo zanechá hluboký dojem nebo cítění, vím, že to stojí za to.

Pracovala jste jako manažerka oddělení dražeb v londýnském aukčním domě Sotheby’s. To je jistě vysněné místo mnohých. Co vám práce tam dala?

Kromě vzrušujících zážitků z aukcí a cestování mi Sotheby’s dalo zkušenost práce pod velkým tlakem a stresem a v tom, jak v takových situacích jednat s klienty a kolegy, i to, jak řešit krizové situace. Z podnikatelského hlediska mi tato příležitost také umožnila získat vhled do struktury takové firmy a jejího fungování.

Proč jste se vlastně rozhodla odejít?

Sotheby’s bylo v roce 2019 koupeno francouzským telekomunikačním magnátem Patrickem Drahim a najednou se uvnitř začaly odehrávat velké změny, se kterými jsem se neztotožňovala.

Esprit firmy se začal měnit, a tak jsem si i já začala pohrávat s myšlenkou odchodu. Řadu měsíců jsem po večerech vymýšlela koncept Artistellar a potom najednou propukla koronakrize a já si řekla, že nastal moment odejít a věnovat se mu naplno.

Co ještě máte v plánu?

Mám naplánované speciální spolupráce na nadcházející měsíce, až rok dopředu. Celkově mířím k tomu, aby Artistellar nebyl jen galerií, ale platformou, na které se lidé dozvědí, proč a jak nakupovat nebo sbírat umění a kde objeví zajímavé umělecké talenty. Už nyní na tom pracuji formou týdenních newsletterů a blog postů a bude toho mnohem víc.

Také se těším, až skončí lockdown, abych mohla Artistellar propojit s pop-up výstavami.

Mimo to se také v budoucnu chystám vydat knihu o světě umění. Vedu si zápisky od samého začátku své kariéry o tom, co jsem zažila a naučila se.

A jak se vám v této těžké době žije v Londýně?

Není to jednoduché, ale to teď není v žádném městě. Londýn je skvělý, když člověk může využít všeho, co jako město nabízí. Už se nemohu dočkat, až se vše vrátí do normálu.

Související témata:

Výběr článků

Načítám