RECENZE: Ondrík vybavil veterána mužností i chlapeckou něhou

Právo, Eva Vejdělková

Přitažlivý a záhadný, ale pro okolí i trochu podivín, to je válečný veterán Martin, který se po více než dvaceti letech vrací z francouzské cizinecké legie domů a znovu se učí žít obyčejný život, který opustil jako dospívající kluk. V romantickém komorním dramatu Jana Hřebejka podle scénáře Marka Epsteina září slovenský herec Milan Ondrík. Martina vybavil mužností, odolností a nezávislostí, ale i chlapeckou něhou a neohrabaností.

Trailer filmu VeteránVideo: Česká televize

Přežil v Africe i na Blízkém východě, teď se pokouší obstát doma. V rodině chudé sestry ale Martin působí jako tikající bomba. Švagra, násilníka a opilce, jeho tichá přítomnost čím dál víc dráždí, tím spíš, když k němu rychle přilne jejich malý syn. A když Martin náhodou zachrání ve rvačce syna místní smetánky, stane se sice v rodině zazobaného komunálního politika Kadlece (Pavel Kříž) nejdřív vítaným exotickým zpestřením, ale po čase je na obtíž i tam. Sotva začne vypadat vztah s jejich samotářskou dcerou Sárou (Marie Poulová) vážně, otec začne pátrat. A jak se později ukáže, Martin skrývá temnou minulost.

Lehce westernovou náladu Epsteinova příběhu dobarvuje Hřebejk s kameramanem Martinem Šecem motivem pouštního písku, který se v obměnách vrací, i hrdinovou objevitelskou poutí po městě a jeho kavárnách. Ta vrcholí vlastnoruční proměnou opuštěné ruiny ve vlastní vytouženou kavárnu, kde to voní a dýchá atmosférou, která zřejmě dává Martinovu dosavadnímu tuláckému životu aspoň nějaký pocit domova.

RECENZE: Králíček Jojo. Válečná komedie, při níž mrazí v zádech

Film

Stejně tak podmanivě jako stěží uchopitelná éterická nálada však díky spolupráci režiséra s kameramanem funguje i všudypřítomná tělesnost. Ať už jde o Martinovu každodenní tréninkovou rutinu, nebo vyjížďky na kolech se Sárou, které se postupně promění v rande, či drsné rvačky při nelegálních zápasech „pro bohaté“, díky tomu všemu se o Martinovi divák dozvídá mnohem víc než ze stručných, úsporných dialogů.

Epsteinův hrdina ostatně vůbec radši jedná, než mluví, a pokud možno hned. Než by se sestrou řešil její nešťastné manželství s násilníkem, raději švagrovi zlomí prst.

Ke slovu se dostanou i scény, v nichž Hřebejk vyniká, a to domácí rodinné dialogy. Nicméně působivěji i věrohodněji vyznívají ty odehrávající se v rodině sestry než povznesené sedánky u Kadleců.

Tam se více než snobsky povznesená atmosféra daří drobné důvěrnosti, od spikleneckých pohledů, že Sára konečně k někomu vzplanula, po manželské špičkování, kdo že to tady na toho podivínského veterána vlastně žárlí. Jestli Kadlec opečovávající svou jedinou dceru, nebo macecha (Alena Antalová), která po Martinově mužném těle pokukuje čím dál víc.

RECENZE: Modelář. Jak prožít svůj život, to je, oč tu běží

Film
Veterán