Hlavní obsah

RECENZE: Fichtelberg váhá mezi pohádkou a dobrodružstvím

Celovečerní hraná prvotina scenáristy a režiséra Šimona Koudely Fichtelberg zve diváky do Krušných hor, kam v 16. století vyrážely tlupy hledačů drahého kamení. Do temné atmosféry pozdního středověku umístil autor trochu pohádkový a trochu dobrodružný příběh.

Trailer filmu FichtelbergVideo: CinemArt

Článek

Hlavní hrdina, mladý rytíř Petr Pětipeský z Chýš a Egenbergu (Jan Dlouhý), ztratil otce, který byl popraven za vzpouru proti králi. Chlapce se ujal vladyka Smiřický (Karel Dobrý), a dal mu za úkol dohlížet v okolí vrchu Fichtelberg na stavbu mostu.

Jenže místní komunita chudých lidí o most nestojí a mladíka, který má řídit jejich těžkou práci, čím dál víc nenávidí. Celá situace se ještě zkomplikuje, když lidé začnou tajuplně mizet.

Petr je tu nešťastný, ale návrh jediné vlídné dívky Almy, aby spolu zmizeli někam, kde je život lepší, odmítá. Chce dostát úkolu, který mu dal patron Smiřický. Teprve když zmizí i Alma, vydá se do hor po ní pátrat, protože na strašidla ani temné síly nevěří.

Jednoduchý děj, přímočaře vykreslené postavy a nedůsledná práce s realitou a fikcí přibližují film k žánru pohádky pro malé děti.

Koudela se však chtěl z této škatulky vymanit, Fichtelberg točil jako film pro celou rodinu, a tak děj obohatil o prvky, které sice pohádku posouvají k dobrodružnému filmu, ale pro malé diváky nejsou vhodné. Jsou tu zbytečně kruté, naturalisticky zobrazené scény zvířecích mrtvol, dospělí si sprostě nadávají, chlapci si prohlížejí obrázky nahých žen.

Vyrovnaná není ani srozumitelnost. Vzdělaný Petr sice hojně mluví o Francescu Petrarcovi, recituje jeho verše, ale kdo byl Petrarca, zůstane dětem utajeno. Naopak jako vyučovací prvek působí přednáška o tom, jak se dostali Italové v 16. století do Krušných hor, a co tam dělali.

Foto: CinemArt

Jan Dlouhý v hlavní roli mladého rytíře

Koudelovi nelze upřít, že z filmařského hlediska natočil snímek, který do kin patří, na plátně rozhodně nevypadá jako další z vánočních televizních pohádek. Dobře využil prostředí hor, které jsou temné a nebezpečné, ve vhodných situacích použil Jan Baset Střítežský ruční kameru, jsou tu i oživlé malby.

Ale v dlouhých scénách Petrova hledání, kdy se mladík dostává v horách do dramatických a život ohrožujících situací, se přinejmenším dospělý divák může i trochu nudit, protože autor použil postavu vypravěče, což je zestárlý Petr. Divák se tedy o hrdinu nemusí bát, což výrazně zmenšuje napětí, vypravěč navíc jen popisuje to, co vidíme na plátně, jiný přínos nemá.

Jan Dlouhý je nejen společně se svým dvojčetem Jiřím hvězdou nekonečného seriálu Ulice, ale je zřejmé, že po obou rodičích, Vladimíru Dlouhém a Petře Jungmanové, zdědil talent, který jde za seriálové hranice. V roli Petra Pětipeského celý film táhne, další postavy jsou mnohem méně výrazné, Dlouhý zvládl roli obdivuhodně. Fichtelberg, jehož název je bohužel nic neříkající, tak může lákat diváky právě na něj.

Fichtelberg
Česko / Slovensko 2025, 91 min., Režie: Šimon Koudela, hrají: Jan Dlouhý, Karel Dobrý, Ondřej Stupka, Jaroslav Plesl a další
Hodnocení: 60 %
Související témata:
Film Fichtelberg

Výběr článků

Načítám