Článek
Patnáctiminutový film režisérky a scenáristky Báry Anny Stejskalové před uvedením v ČR objel šestnáct mezinárodních festivalů, včetně prestižního ve francouzském Annecy, kde byl promítnut na zahájení.
Mimo Evropu stihl získat cenu za nejlepší animaci na Sapporo Short Festu a cenu sponzorů na New Chitose Airport International Animation Festivalu, obojí v Japonsku. Dvakrát obdržel také speciální ocenění poroty, a to v americkém Los Angeles a ázerbajdžánském Baku.
Snímek vypráví příběh netradičního přátelství. Oceán je pro krevetu Fran rájem. Její smrtící klepeta si vezmou vše, po čem zatouží. Pro slepou rybu Milvu je ale prostorem, kde každodenně bojuje o přežití. Fran ji považuje za krásnou a chce, aby oceán viděla stejně jako ona. Dokážou překonat své rozdíly?
„Film je ódou na přátelství tak silné, že se blíží lásce. Je také o vzájemném přijetí, které začíná tím, že dokážeme vidět i jinak než svýma očima. Je pro všechny, kdo měli někdy vedle sebe člověka, jenž nedokázal jejich svět vnímat úplně stejně,“ vysvětlila režisérka.
Stejskalová muzikál natočila technikou klasické loutkové animace a vytvořila pro něj více než čtyřicet loutek krabů, krevet, medúz, ryb, delfínů, želv a mořského koníka. Pro iluzi podvodního světa tvůrci využívali projektorů pro simulaci odrazů vodní hladiny.

Rybka Milva a kreveta Fran na mořském koníkovi ve filmu 9 milionů barev
Snímek divákům přibližuje reálnou škálu vidění masožravé krevety straška pavího, který se stal předobrazem Fran. Ten má totiž celkem dvanáct receptorů pro vnímání barev. V tom se liší například od mořských krabů, kteří jsou schopni vidět pouze polarizované světlo.
Práce na animaci tvůrcům zabrala celkem dva roky, museli rozanimovat velký počet končetin všech podmořských tvorů spolu s náročností zobrazení plavného pohybu „pod vodou“.
Po pondělním uvedení v pražském kině Světozor se snímek do českých kin vydá příští rok na jaře. První diváci budou mít ale zážitky spojené i s koncertem. Floex Ensemble zahraje jemné orchestrální textury, elektronické pulzace, podmořské ticho i oceánské bouře, ale také Dvořákovy skladby, na jejichž citlivé aranži se podílel skladatel a multiinstrumentalista Jan Šikl.



