Hlavní obsah

FFFILM v plechovém sudu

Novinky, František Fuka (www.fuxoft.cz)

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dnes se trochu vyspíme s rybami v Orlické přehradě. Do našich kin totiž přichází SAMETOVÍ VRAZI. Kromě nich ale přichází čtyři další filmy, které celkem příjemně pokrývají všechny možné žánry. A stáhnete si nejméně tři různé předpovědi počasí!

Foto: Dan Čagánek
Článek

Tento čtvrtek přichází do našich kin nový český film SAMETOVÍ VRAZI, který rekonstruuje "populární" Orlické vraždy, ke kterým došlo na počátku 90. let. Pokud už si na ně nevzpomínáte (já příliš ne), šlo o první podstatnější porevoluční případ organizovaného zločinu, v rámci něhož několik lidí skončilo zataveno v plechových sudech na dně Orlické přehrady. (V rámci poněkud překvapivé reklamní kampaně se hlavním propagačním objektem tohoto filmu stal plechový sud!)

Nemohu se fundovaně vyjadřovat k tomu, nakolik film odpovídá skutečnosti a zda měli všichni jeho hlavní hrdinové reálný protipól, nebo jsou některé postavy vymyšleny či zásadně upraveny (pokud vím, jmenují se jinak než v reálu). Výsledný scénář je do značné míry něco podobného jako BONY A KLID, s poněkud větší mírou brutality (ale zase ne o tolik). A to prosím nemyslím jako nějaké zlehčování nebo zesměšňování - BONY A KLID byl kvalitní film.

SAMETOVÉ VRAHY napsal a režíroval Jiří Svoboda, který byl zkušeným režisérem už před mnoha lety. I na jeho posledním filmu je vidět, že režírovat umí. Bohužel ale zůstal trochu "v minulosti", ale o tom až za chvíli... Nejdřív k hereckým výkonům:

Jan Dolanský (který byl tím nejlepším v CHOKING HAZARDU) hraje ve filmu mladého psychopatického vraha a já si říkal: "Tak tohle je fakt cool psychopatický vrah". A pak jsem si uvědomil, že tohle jsem si u českého filmu naposled říkal při ADÉLA JEŠTĚ NEVEČEŘELA. I ostatní herci předvádějí přinejmenším slušné výkony, rozhodně lepší, než jsme v českých filmech zvyklí.

Zpět k filmu jako takovému: Má dvě a čtvrt hodiny a v tom je jeho prokletí. Není v něm nic jako akční scény nebo prvoplánovitě vizuální sekvence. Má značně pomalé tempo a "zaručeně provokativním tématům" jako vraždy a odklízení mrtvol je věnovaná jen jeho malá část. Někdy od poloviny jsem vážně uvažoval, že z kina odejdu, že už to pomalé tempo nevydržím, ale současně jsem si pořád říkal "Sakra, ale je to natočený dobře, takhle to dneska u nás umí málokdo". Nakonec jsem vydržel do konce. Nelitoval jsem, ale nebyl jsem ani překvapen. Byla to prostě poctivá česká předrevoluční skorotelevizní detektivka. S reálnými hrdiny a jejich motivacemi, s dobrými herci a se slušným technickým zpracováním (jenom zvukový mix a postsynchrony občas trochu tahaly za uši). Hodně se mluví o tom, že režisér byl kdysi předsedou KSČM (před více než 10 lety z ní vystoupil). Znamená to, že jeho film nějak "nastavuje zrcadlo kapitalismu"? To si fakt nemyslím. I když...

...Je zajímavé (a to není závažná výtka, ale opravdu jenom zajímavost), že i když se děj má odehrávat v letech 1990 až 1995, spousta věcí ve filmu (především elektronika) je naprosto evidentně z doby mnohem novější. Všiml jsem si toho mnohokrát a tolik to tluče do očí, že jde možná o záměrný náznak "i dneska je to stejné, historie se opakuje". Nebo si rekvizitář prostě dělal legraci?

Mimochodem (v souvislosti s milulým FFFILMem), hudba v téhle upoutávce je mi opět hodně, hodně povědomá...

Druhou podstatnou premiérou týdne je film BOKOVKA (SIDEWAYS), který v úterý získal pět nominací na Oscara. Je to příběh dvou chlapíků ve středním věku (kteří se nebezpečně blíží ke konci "středního věku"), z nichž jeden (bývalý televizní herec) se má za týden ženit a ten druhý (neúspěšný spisovatel a znalec vína) ho vezme na "pánskou jízdu" po americkém venkově. Zápletka vyvstane ve chvíli, kdy si "herec" (Thomas Haden Church) cestou nabalí ženskou a začne s ní nepřetržitě divoce souložit, aniž by ji informoval, že se za pár dnů žení (zbytek výletu se ruší), zatímco introvertní "vinař" (Paul Giamatti - MUŽ NA MĚSÍCI, VÝPLATA) hledá odvahu k seznámení s inteligentní sympatickou číšnicí. Tenhle film ale není o zápletce, ale o zachycení atmosféry onoho životního období, kdy vám začne docházet, že lepší už to nebude a pokud ano, tak jenom zázrakem, a pokud se ten zázrak stane, měli byste si ho sakra vážit.

Od režiséra Alexandera Paynea jsem viděl školní satiru ELECTION a depresivní O SCHMIDTOVI. BOKOVKA má blíž ke SCHMIDTOVI a ukáže vám, že totéž se vám klidně může stát o 20 let dřív, než se to stalo Jacku Nicholsonovi. BOKOVKA je poměrně výjimečný film ve srovnání se zbytkem americké kinematografie (nasazené do standardní distribuce). Na druhou stranu, BOKOVKA je něco velice podobného jako dobrá evropská kinematografie (nasazovaná do standardní evropské distribuce). Je to kvalitní film, ale náladu vám moc nezvedne a pokud je vám dejme tomu kolem 20 let, moc vás neosloví. Mně je 36 let a jsem celkem pyšný na to, že mě tenhle film zatím ještě také neoslovil tak naplno, jak by mohl...

Premiéry týdne

To ale ještě není zdaleka všechno. Dále má premiéru krimikomedie s Pierce Brosnanem, Woody Harrelsonem a Salmou Hayekovou KDYŽ SE SETMÍ, která má sice seriózní český název, ale je to opravdu jenom nezávazná nenáročná "vycpávka", ve které uvidíme exotický turistický ostrov a hezkou Salmu. Prostě čistý průměr.

UVIDÍME, ZAHULÍME je prý "stoprocentní huličská komedie", ale pro mě je důležitější, že i když nehulím a nikdy jsem nehulil (trávu ani nikotin ani kozí bobky), tak jsem se při tomhle nablblém laciném filmečku překvapivě dobře bavil. Nemůžu dost dobře objektivně vysvětlit proč, ale pokud se vám líbila třeba VYBÍJENÁ nebo ZOOLANDER...

A poslední premiéra týdne je KOLEM SVĚTA ZA 80 DNÍ, bláznivá akční komedie s Jackie Chanem, kterou jsem neviděl, ale s Verneovou knihou prý má společné jen naprosté minimum. Podobně jako v klasické verzi z roku 1956 spočívá značná část vtipů v tom, že se v různých epizodních rolích objevují různí slavní herci (včetně těch, kteří už s herectvím sekli a věnují se např. kalifornské politice), takže raději nebudu ani naznačovat, abyste neměli zkažené překvapení...

Ve zkratce...

Crispin Glover je herec, kterého znáte třeba z prvního NÁVRATU DO BUDOUCNOSTI (hrál Martyho otce), z obou CHARLIEHO ANDÍLKŮ (hrál "Hubeného muže") nebo z hlavní role nové verze hororu WILLARD. Crispin je DOST zvláštní člověk. Proto také nehrál v pokračováních NÁVRATU DO BUDOUCNOSTI (jeho postavu tam hrál jiný herec, nalíčený jako on, Glover kvůli tomu žaloval Spielberga a vyhrál odškodnění). Podívejte se na jeho výstup v talk show v roce 1987 (chce to umět trochu anglicky). A pak se podívejte na trailer na jeho nový film, který režíroval a ve kterém kromě něj hrají pouze lidi s Downovým syndromem (angličtina není potřeba). Toho člověka bych za souseda mít nechtěl.

Nové trailery: Comicsová FANTASTICKÁ ČTYŘKA (nevím, nevím, ÚŽASŇÁKOVI mi přišli fantastičtější) a především nový film Tima Burtona - máte pravdu, že podezřele připomíná jiný Burtonův film s jinými animovanými mrtvolami, ale... vadí to snad?

Jaké bude počasí? Vyberte si: hlasatele 1, hlasatele 2 nebo hlasatele 3. Každopádně bude frišno...

Na Nově dávají starého Rockyho, ale za rohem už čeká nový Rocky!

A ještě jeden speciální český kinotrailer proti popcornové kultuře. V angličtině s americkým přizvukem.

Reklama

Související témata:

Související články

FFFILM (dnes) nenávidí Francouze

Zítra přichází do kin francouzská komedie, který se jmenuje možná AGENTI NULA NULA, možná AGENTI 00 a možná DOUBLE ZERO, podle toho odkud berete informace...

FFFILM s Japonkou a vesmírem

Tento týden se koná pouze jedna filmová premiéra (britská romantická), ale to neznamená, že není o čem psát. Zastavíme se proto u Japonky ve Fargu a budeme...

FFFILM v Kaiserově hlavě

Dnes o rybě v hlavě Oldřicha Kaisera, pár drobností z Londýna a (skoro)omluva za autostopaře. Plus dva filmy roku!

Výběr článků

Načítám