Hlavní obsah

Excelentní prezentace rezidentů v Pragovka Gallery

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Výstava Excel, která trvá v pražské Pragovka Gallery do 16. září, je pojatá jako prezentace více než čtyřiceti rezidentních umělkyň a umělců spojených s tímto galerijním prostorem. Ukázka toho, co tvůrci v rámci komunity dělají v ateliérových střediscích, však v Pragovce není nic nového. Představování, ale také i určitá vzájemná konfrontace, se tam koná už od roku 2013.

Foto: Jan Šída, Právo

Na výstavě Excel najdeme i velkoformátové koláže (David Strauzz- Simplicity).

Článek

Název celé akce Excel je možné chápat několika způsoby. Primárně každého napadne, že je propojen se slovem excelentní, tedy vynikající. Ano, dá se říct, že jde o vynikající ukázku současného moderního umění. Druhý význam může také souviset s tabulkovým procesorem od počítačové firmy Microsoft. Stejně jako tam jsou jednotlivé položky přehledně umístěny v interiéru a návštěvník je má i díky dobře vymyšlenému plánku jako na dlani. Design tabulky také inspiroval organizátory přehlídky k tomu, aby jej využili na plakáty a poutače.

Na výstavě se setkáme s klasickou malířskou tvorbou. Tu figurativní zastupuje třeba Filip Černý, který na svých akrylech vychází i z hyperrealistického portrétu, který však vizuálně posouvá až na hranici surrealistické koláže, zatímco Michaela Munzarová se na své pětičlenné sérii obrazů Pool 001-005 dotýká téměř komiksového zobrazení.

Na výstavě najdeme i abstraktní a nefigurativní díla. Na čtyřech olejích Roberta Slezáka objevíme odkaz klasického impresionismu, především Monetovy vodní lilie na hladině jezírka. Veronika Landa své obrazy vytvořila nejen jako oleje na plátně, ale i moderní formou, tedy sprejem na plátně. Pracuje s popartovou abstrakcí i s barevností a tvary naivismu.

Hodně se objevují různé formy koláží. David Strauzs vytvořil prostorový objekt Simplicity jako oboustrannou obrazovou destruktivní koláž evokující díla Jiřího Koláře. Podobně operuje s posouváním tvarů a významů Pavel Ticho (ň) na dvojici děl Ada Lovelace. Ženský akt v prvním plánu překryl autor dětskou čmáranicí, geometrickým znakem i šedou hmotou připomínající betonový kvádr. Trochu to vypadá jako pouliční plakát upravovaný kolemjdoucími.

Asamblážím vytvořeným z drobných předmětů se věnuje Petra Navrátilová. Na pětici objektů použila rezavé skoby, hřebíky, fragment keramického reliéfu nebo střepů z nádob.

Sochařská tvorba hledá často východiska ve výrazné deformaci tvaru, tak jak je to v případě Adama Štecha a jeho bronzové busty Havel, připomínající kubistické skulptury klasického střihu.

Velkou výhodou výstavy je také fakt, že každý z oslovených umělců si mohl vybrat, co a kam umístit. Proto je Excel možné chápat jako průvodce po současných vizuálních milnících.

Může se vám hodit na Firmy.cz: Pragovka Gallery

Reklama

Výběr článků

Načítám