Hlavní obsah

Do kin dokvasil český muzikál o vzniku muzikálu

Právo, Věra Míšková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jako první český film ze zákulisí muzikálu prezentují tvůrci nový snímek Kvaska. Napsala, natočila a produkovala ho jako svůj celovečerní hraný debut Mirjam Landa, režisérka divadelních muzikálů, několika televizních pořadů a videoklipů. Hudbu a písně k filmu složil a jednu z menších rolí hraje její manžel Daniel Landa.

Článek

Landova hudba je také jediným, i když pro řadu diváků možná dostatečně pádným důvodem k návštěvě kina. Není jí tu málo, je landovská, a dodává filmu místy až dojem jisté lehkosti. Vše ostatní v Kvasce až nepříjemně odkazuje k titulu, za nímž se ukrývá vězni pokoutně vyráběná náhražka piva - alkoholický nápoj, připravovaný kvašením chleba, cukru a vody. Podobně i film Kvaska působí, jako by vznikl naházením vyčpělých zbytků filmových muzikálů do jedné nádoby a následným chemickým procesem dokvasil až do kin.

Děj je snůškou banalit a otřepaných pravd, nechybí milostná romance ani kriminální zápletka. Ústřední postava, mladý muž řečený Micky (Filip Tomsa), se octne ve vězení, kde nad obrázkem svého muzikálového idolu Karin (Lucie Vondráčková) sní o vlastní hvězdné dráze a o velké lásce. Jedno ví jistě: musí se dostat na konkurz do chystaného muzikálu Motýl a můra. Z vězení tedy rafinovaně uteče, propašuje se do divadla, kde prožije (a diváci s ním) zbytek filmu - a nakonec to všechno dobře dopadne.

Muzikály nemusí mít oslnivý děj

Než však Kvaska ke kýženému happy endu doklopýtá, je divákovi souzeno absolvovat značné množství pitomých podzápletek, vyslechnout těžko stravitelná moudra z úst zestárlé hvězdy Jiřího Korna, jenž jimi častuje nezkušené divadelní a hudební mládí a zhlédnout řádku hudebně tanečních výstupů. Lze připustit, že muzikály nemusejí mít nutně zrovna oslnivý děj - i když v nejlepších případech mívají.

Přinejmenším na muzikálové výstupy je to však žánr dosti náročný, a pokud jsou předvedeny na špičkové úrovni, vem konec konců příběh čert. V Kvasce však zvlášť v konfrontaci s filmovými muzikály zahraniční provenience (paradoxně ve stejném týdnu startují osmi oscarovými nominacemi ověnčené Dreamgirls) připomínají ze všeho nejvíc špatné ochotnické představení. Nejen ději, i režii chybí zručnost a nadhled, který cítíme dokonce i ve starých, záměrně průhledných, a tím často milých operetách. Nadhled, který by alespoň zpochybnil až děsivý dojem, že je to snad celé myšleno vážně.

Hrušínský působí trapně

Drtivá většina postav je jakž takž rozlišena na hodné, zlé a komické, drtivá většina herců nejspíš nevěděla, co si s nimi počít. Tomsa s Vondráčkovou jako milenecká dvojice nejsou ani moc uvěřitelní, Rudolf Hrušínský ml. je v roli sponzora Oskara (snad dokonce ne zcela vlastní vinou) především trapný, většina ostatních jen těžko zapamatovatelná. Nejsympatičtěji působí slovenský herec Roman Pomajbo, jehož etudy v roli šíleného režiséra jsou někdy docela vtipné a dobře zahrané.

Jakkoliv je Kvaska nesmírně slabý odvar všeho, co kdy bylo v tomto žánru k vidění, nelze mu upřít Landovu profesionalitu zkušeného hudebníka. Pro hodně nenáročné diváky to v případě hudebního filmu nakonec nemusí být tak málo.

Kvaska, ČR, 2006

Scénář a režie: Mirjam Landa, Hudba: Daniel Landa, Hrají: Filip Tomsa, Lucie Vondráčková, Rudolf Hrušínský ml., Roman Pomajbo.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám