Hlavní obsah

RECENZE: Monstrum odhaluje bezmoc dospělých tváří v tvář dětskému násilí

Praha

Se zprávami o násilí páchaných teenagery se potkáváme čím dál častěji. Hra britského dramatika Duncana Macmillana, kterou uvádí pražské Divadlo v Řeznické, přivádí na scénu čtrnáctiletého Darryla (Jan Dlouhý), jenž byl pro násilné chování vyřazen z vyučování.

Foto: archiv Divadla v Řeznické

Tomáš Havlínek (Tom) a Anette Nesvadbová (Jodi) v inscenaci Monstrum

Článek

Dostal ho na starost třicátník Tom (Tomáš Havlínek), pro něhož je Darryl „projekt“, jímž se má prosadit ve světě pedagogiky, ačkoli pro tak náročný úkol postrádá lidské i odborné kvality.

Toma ovládají vlastní problémy plynoucí z jeho minulosti i vztahu s Jody (Anette Nesvadbová), Darryla poznamenala matčina sebevražda i život se sice milující babičkou Ritou (Kateřina Macháčková), jež mu ale není s to poskytnout skutečnou oporu. Napjatý dialog Toma a Darryla předvádí jen neschopnost vystoupit z uzavřených kruhů.

Foto: archiv Divadla v Řeznické

Kateřina Macháčková hraje milující babičku Ritu, která ale nedokáže vnukovi pomoci.

Hra hrne na diváky množství témat a otázek, jichž se často pouze dotkne, ale nerozvede je. Inscenace je nicméně silným zážitkem, a to díky všem čtyřem hercům v režii Lukáše Pečenky, v čele s charismatickým Janem Dlouhým, jehož Darryl budí soucit i odpor, ale zároveň je velmi zranitelnou bytostí.

Monstrum je dalším titulem, jímž Divadlo v Řeznické směřuje k náročné apelativní dramaturgii. Diváky osloví bezmocností a neschopností proniknout do světa násilníků a pomoci nejen jim, ale i sobě.

Foto: archiv Divadla v Řeznické

Jan Dlouhý jako čtrnáctiletý násilník Darryl

Duncan Macmillan: Monstrum
Překlad: Jan Musil, režie: Lukáš Pečenka, scéna: Dominika Lippertová, kostýmy: Linda Holubová. Premiéra 3. prosince v Divadle v Řeznické, Praha
Hodnocení: 80 %
Související témata:
Kateřina Macháčková
Jan Dlouhý

Výběr článků

Načítám