Hlavní obsah

RECENZE: Činoherní studio startuje éru Michala Háby svérázným nastudováním antického antihrdiny

Ústí nad Labem

Za časů dávných bohů, hrdinných náčelníků a králů zrodila se legenda o Oidipovi - muži, který zabil vlastního otce a za ženu si vzal svou matku. Notoricky známého Sofoklova díla se nově chopil režisér Michal Hába a ve svém debutu v roli uměleckého šéfa Činoherního studia neměl zábran. Pražská divadelní skupina Lachende Bestien přichází do Ústí ve velkém stylu představit hru Oidipus Utopia.

Foto: Patrik Borecký

Mark Kristián Hochman coby Oidipus Rex

Článek

Ústecké Činoherní studio informovalo, že místní slavný soubor čeká „Konec starých časů“. Tuto otřepanou frázi si jde vysvětlit všelijak, což je ostatně uvedeno i ve zmíněném dokumentu.

Objevila se nová vizuální identita, výrazně se proměnil herecký soubor a k obměně došlo i na postu uměleckého šéfa. Davida Šiktance totiž vystřídal Michal Hába, jenž už v Ústí úspěšně uvedl své režijní kusy Peer Gynt, Pipi Dlouhá punčocha a Škola žen. Hába, jenž působil i na dalších scénách v Brně, Praze či Ostravě, připravil i první premiéru nové sezony.

Osobitého Oidipa nachystal oceňovaný divadelní režisér se svou skupinou Lachende Bestien, jejíž někteří členové se stali rovněž kmenovými herci Činoherního studia. Hlavní part si tak střihl Mark Kristián Hochman, jehož doprovodili i další členové Lachende Bestien Jindřich Čížek či Ondřej Jiráček.

Foto: Patrik Borecký

Oidipus se v jednu chvíli přeměnil i ve známého televizního detektiva. V pozadí bájná sfinga s neméně známou hlavou.

Se Sofoklovou tragédií se Hába popasoval způsobem, který mu sedí. Oidipus v Hochmanově podání tak zápolí s thébskou sfingou, jež má hlavu německého filosofa Karla Marxe. V jednu chvíli pak díky svému přídomku Rex (král) kráčí po jevišti jako dinosaurus, aby se následně z Oidipa změnil v Anti Oidipa.

Ve hře rovněž funguje řada hudebních čísel, přičemž herci některá servírují divákům ještě před samotným začátkem každého představení. Dialogy jsou pak plné mnohdy velmi chytrého humoru či slovních hříček. Vedle toho ale všichni zúčastnění neváhají diváky pobavit i pětiminutovým řevem a pobíháním (nejen) po jevišti.

Častokrát se bourá pomyslná čtvrtá stěna (pomyslná hranice mezi jevištěm a publikem), tyto výstupy jsou ale několikrát zbytečné a spíše kazí plynulý chod představení. Skvělou ústřední pětici herců doplní na samém konci po hodině mlčenlivého sezení divadelní legenda Radka Fidlerová v roli Iokasté, přičemž její monolog o tom, že „měla už vícero Oidipů“ je pomyslným vrcholem celé inscenace.

Oidipus Utopia je na start nové éry Činoherního studia velmi slušným divadelním kusem a pokud chce divák takzvaně pochytat všechny asociace a odkazy, měl by ji navštívit vícekrát.

Foto: Patrik Borecký

Radka Fidlerová v roli Iokasté

Kromě ústeckého Činoherního studia se bude hrát také v pražském Divadle X10, kde skupina Lachende Bestien působí. Premiéra zde proběhne 15. listopadu.

Do Ústí se pak Lachende Bestien vypraví i se svou úspěšnou hrou VOJCEK_jednorozměrný člověk. Tu totiž Činoherní studio „adoptuje“ v premiéře 7. listopadu a následně přidá do svého repertoáru.

Oidipus Utopia
Režie: Michal Hába, dramaturgie: Veronika Linka, hudba: Jindřich Čížek. Hrají: Mark Kristián Hochman, Jan Hušek, Ondřej Jiráček, Marie Machová, Radka Fidlerová, Jindřich Čížek. Premiéra 10. října 2025 v Činoherním studiu v Ústí nad Labem
Hodnocení: 80 %
Související témata:
Mark Kristián Hochman
Divadlo X10

Výběr článků

Načítám