Hlavní obsah

GLOSA: Krobota se Šoposkou neuvidím. Existují totiž paralelní světy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

„Dívka chodí za sympatickým knihovníkem do knihovny. Knihovník chodí za dívkou domů. Osob na jevišti bude ale víc… Liška, revírník, Fáberová, kapitán Dítě… jako by vypadli z Janáčkovy opery nebo televizní detektivky. Za všemi postavami, které hrají jen dva herci, stojí téma hledání vzájemného vztahu, téma smrtelnosti a téma všednodenní existence i humoru.“ Tak z ní anotace titulu Štíři z února, který bude mít v pražském Studiu DVA, na jeho Malé scéně, příští týden premiéru.

Foto: Studio DVA – Jerry Háša

Bude to vypadat nějak takhle - Marika Šoposká a Miroslav Krobot při zkoušce inscenace Štíři z února.

Článek

Pod inscenací je podepsána zajímavá sestava: hru napsali a režírovali – a také v ní sami dva hrají – Miroslav Krobot a Marika Šoposká. Dramaturgii si vzala na starost zkušená Marta Ljubková, donedávna pracující v Národním divadle s Danielou Špinar, autorem scény a kostýmů je Marek Cpin, mimo jiné stálý spolupracovník Divadla Na zábradlí.

Rád bych Štíry z února viděl a recenzoval je. Požádal jsem tedy skrze Divadelní noviny, s nimiž jsem se domluvil na recenzi, o akreditaci.

Ze Studia DVA odepsali, že pro novináře žádná místa nejsou. Chtěl jsem si tedy vstupenku koupit. Není možná: všechna představení jsou do konce sezony vyprodaná.

Režisérka Daniela Špinar: Jsem na vlastní vlně. Dělám si, co chci

Kultura

Při marném louskání toho oříšku mi došlo, že vlastně v hlavním městě existují dva paralelní divadelní světy. Jeden tvoří scény dotované z veřejných peněz. Programová skladba těchto divadel je různou měrou „veřejnoprávní“, jejich inscenace jsou v médiích více či méně recenzně reflektovány, z této oblasti se rekrutuje drtivá většina cen určených pro divadelní tvůrce.

Praha je však v rámci republiky specifická tím, že v ní existuje početná plejáda komerčních divadel, která zůstávají stranou kritické pozornosti. Dílem proto, že kritická obec se o tuto produkci nezajímá, dílem proto, že ona divadla o hodnotící „chytráky“ nestojí, mohli by kazit kšeft.

Existují výjimky na obou stranách. Ví se, že „Töpferovo“ Divadlo na Vinohradech kritiky dost nerado. Ale soukromé Divadlo na Jezerce o sobě recenze „nechá“ psát.

Příklad Štírů z února zkrátka ilustruje zvláštní oddělenost těchto dvou světů, ačkoliv mezi nimi sem a tam přechází řada tvůrců – Miroslav Krobot je pouze jedním z mnoha (viz Petr Zelenka, Jaroslav Plesl, Martin Pechlát, Patrik Děrgel, Ondřej Vetchý, Iva Janžurová, Daniela Kolářová a mnozí další).

Otázkou je, zda tyhle paralelní světy tvůrcům vlastně vyhovují, zda kritickou absenci vítají, neboť tahle část jejich profesního „já“ je prostě kšeft – a tečka!

Patrik Hartl: Jsem modelářem příběhů

Kultura

Jana Krausová: U herců mám ráda, když mají určitý ostych nebo plachost

Styl

Reklama

Související témata:
Studio Dva

Výběr článků

Načítám