Článek
Pražský divadelní festival německého jazyka letos pořádá 30. ročník. Jak se oslava v programu festivalu projeví?
Naší hlavní snahou je, byť to možná zní starosvětsky, především kvalita. Řekl bych, že máme tři inscenace, které jsou naprosto zásadní pro loňskou německou sezonu. Jednak je ta závěrečná, Láios, což je velká inscenace Deutsches SchauSpielHaus Hamburg ověnčená cenami.
Herečka Lina Beckmannová, která ztvárňuje Láia, se už na festivalu představila v roli Richarda III., netradičně žensky obsazeného Richarda Beckmannová patří ke špičce současného divadelního i filmového herectví.

Pražský divadelní festival německého jazyka uvede inscenaci Láios s jedinou herečkou Linou Beckmannovou.
Uvedeme dvě inscenace Antú Romero Nunese. Tento po matce Chilan a po otci Portugalec vystudoval v Německu divadelní akademii a stal se jedním z nejžádanějších režisérů. V současné době je intendantem v Theatre Basel ve Švýcarsku a my jsme jeho inscenace měli na programu už několikrát.
Letos dělal v Thalia Theater v Hamburku úžasnou věc, která se jmenuje Jabloňový sad a je to variace na Čechovův Višňový sad. Inscenace má podobné východisko životní prázdnoty, kdy krachuje starý svět a hledá se nějaká nová hodnota, která ne a ne být na dohled.
Zároveň to podává nesmírně komicky, pohled Chilana a Portugalce rozkrývá věci, které Evropan tolik nevidí. Druhá jeho inscenace se jmenuje Empusion a je podle románu držitelky Nobelovy ceny Olgy Tokarczukové.
Dalším pomyslným vrcholem festivalu podle mě bude Bláznivá touha po útěše, z níž částečně vychází i motto letošního ročníku a která je autorskou inscenací Thorstena Lensinga. On sám působí od počátku 90. let jako režisér na volné noze a velmi pečlivě si vybírá texty.
Vždy čeká na konstelaci, kdy budou k dispozici jeho oblíbení herci, kteří patří mezi špičku, a tím pádem mají několik angažmá. A taková konstelace nyní nastala. Bláznivá touha po útěše řeší ztrátu nad zesnulými blízkými, zároveň ale nabízí neuvěřitelný výsměch depresi. Jsme moc rádi, že se nám tuto inscenaci podařilo na festival získat.

Pražský divadelní festival německého jazyka uvede inscenaci Bláznivá touha po útěše.
Jak se tvoří téma nebo motto každého ročníku?
Vyplyne z programové skladby, ale vždy se dotýká společenské situace. Letos jsme zvolili téma útěchy, která zčásti upomíná na zmíněnou inscenaci. Útěcha je potřeba opory, sdílení těžkých okamžiků, to v současné době potřebujeme.
V době, kdy hoří několik světových konfliktů a zdá se, že se bortí principy, na kterých jsme vyrůstali. Svět se podivně a velmi nepříjemně polarizuje a divadlo je jedno z médií, která to dokážou artikulovat. A nabízet ne řešení, ale aspoň úvahy k tomu, jak se tomu dá vzdorovat.

