Hlavní obsah

Češi už kupují téměř tolik vinylů jako CD

25. 4. 2022, 17:05

Rostoucí podíl streamingu na českém hudebním trhu je nezvratným trendem. Přesto výrazně roste segment vinylových desek. Celkové příjmy hudebního průmyslu u nás vzrostly v roce 2021 o 19,5 % a činí 1,428 miliardy korun.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Vladimír Mišík

Článek

Zájem je v Česku hlavně o streaming, který v roce 2021 narostl o 37 %, což představuje přírůstek cca 350 tisíc uživatelů. Poměr digitálních prodejů a prodejů fyzických nosičů je 79 : 21.

Růst (o 12 %) ovšem zaznamenal i segment prodeje fyzických nosičů. Prodej CD tvoří 55 % prodejů fyzických nosičů a prodej vinylových desek tvoří 42 % tohoto segmentu. Prodeje vinylových desek ovšem prudce rostou – meziroční nárůst o 35 % kopíruje světové trendy.

Například ve Velké Británii už prodeje přesáhly hranici pěti milionů vinylů za rok. Tvoří tak zhruba 23 % prodaných alb a pomalu roste i prodej kazet.

Jednu Adele na kazetě. Britové nadšeně kupují vinyly i audiokazety

Kultura

Naopak kdysi oblíbené stahování mp3 upadá, v ČR už představuje jen 2,5 % trhu.

Nejprodávanějším albem roku je podle údajů IFPI Noční obraz Vladimíra Mišíka. Také druhé a třetí místo obsadilo „retro“ v podobě titulů ABBA: The Albums a ABBA: Voyage.

Nejprodávanější desky roku 2021

1. Vladimír Mišík: Noční obraz (Animal Music / Supraphon)

2. ABBA: The Albums (Universal Music)

3. ABBA: Voyage (Universal Music)

4. Yzomandias: Prozyum (Milion+ / Universal Music)

5. Viktor Sheen: Barvy (Viktor Sheen / Warner Music)

6. Iron Maiden: Senjutsu (Warner Music)

7. Karel Gott 80/80: Největší hity 1964-2019 (Supraphon)

8. Kryštof: Halywůd (I. Richmond P. / Universal Music)

9. Dua Lipa: Future Nostalgia (Warner Music)

10. Pokáč: Antarktida (Warner Music)

„V současnosti se ocitáme ve fascinující době, kdy růst a inovace přetváří ekosystém hudebního sektoru. Dalších 350 tisíc předplatitelů za loňský rok je skvělé číslo, které zvedá penetraci trhu placeným streamingem už na 13 %. Taktéž objem novinkové produkce, jak zahraniční, tak i domácí, dosahuje úrovně v minulosti nepředstavitelné.

To vytváří obrovské příležitosti pro umělce,“ uvedl Tomáš Filip z Universal Music.

Reklama

Výběr článků