Hlavní obsah

Čeká nás rok klasiky, crossoverů i filmové hudby, míří k nám řada hvězd

Právo, Vladimír Říha

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Programy orchestrů i festivalů v první polovině roku nabízejí stále více crossoverových titulů anebo větší zapojení moderny, tedy hudby 20. a 21. století spojené s filmem či muzikálem. Na chystaných festivalech dojde k většímu zapojení jazzu a dalších žánrů.

Foto: Petra Hajská

David Mareček a Jiří Bělohlávek při podpisu prodloužení smlouvy v České filharmonii.

Článek

Místo věčného opakování Verdiho či Pucciniho a podobných mistrů sahá britský barytonista Simon Keenlyside k muzikálovým a swingovým evergreenům. To potvrdí již 10. ledna v pražské Smetanově síni v programu Blue Sky. O čtyři dny později pražské Rudolfinum uvítá naši současnou hvězdu, pianistu Lukáše Vondráčka, kterému se již podařilo uspět ve světě i pobláznit domácí publikum. Bude vyprodáno.

Nový program legendy

Za všechny koncerty České filharmonie, u které byla nedávno prodloužena smlouva řediteli Davidu Marečkovi a šéfdirigentovi Jiřímu Bělohlávkovi, uveďme lednové vystoupení s dílem Bohuslava Martinů s hostujícím rakouským dirigentem Manfredem Honeckem (25. až 27.).

Ennio Morricone již v předstihu opět vyprodal pražskou O2 arenu, kde vystoupí 4. února. Koncert se uskuteční v rámci turné 60 Years of Music World Tour a doprovázet ho na něm bude Český národní symfonický orchestr.

„Jsem velmi poctěn tím, jakých uznání se mi během poslední doby dostalo. Ocenění, pozitivní ohlasy odborníků, spolupráce s Quentinem Tarantinem a především množství lidí, kteří přišli poslouchat mou hudbu na koncerty, mě ženou dál. Připravil jsem nový program a těším se na opětovné setkání s fanoušky,“ sdělil Morricone před turné.

Barokní hudba v podání souborů specializujících se na její dobové podání je dalším fenoménem současnosti – u nás za všechny kvalitní soubory jmenujme Collegium 1704 Václava Lukse s jeho večerem Královské slavnosti na dvoře ve Versailles (2. a 3. února).

Pražští symfonici FOK a Český národní symfonický orchestr patří k souborům, jež byly vždy zastánci stylových spojení a filmová a jazzová hudba jim nedělá potíže. Nakonec FOK to měl vždy v názvu a ČNSO svým složením v čele s vynikajícím jazzovým trumpetistou Janem Hasenöhrlem takové fúze propaguje již dlouho. V březnovém večeru ČNSO (15. 3.) s Liborem Peškem dojde i k návratu na scénu Soni Červené v Martinů Kuchyňské revue.

Brněnské publikum se 11. května dočká premiéry provedení britského oratoria Thomase Linleyho Píseň Mojžíšova. Filmový hudební skladatel Hans Zimmer se v Praze představí 4. června.

Vídeňané zahájí Pražské jaro

Poprvé v historii začne Pražské jaro (12. 5. až 2. 6.) s Vídeňskými filharmoniky hrajícími Smetanův cyklus Má vlast pod taktovkou Daniela Barenboima. „Usilovali jsme o to dlouho, ale až letos se to povedlo,“ říká ředitel přehlídky Roman Bělor. „A možná i díky tomu, že Barenboim je ctitel charakteru i umění Rafaela Kubelíka, kterého osobně znal, dojde k této mimořádné události.“

Dalším lákadlem Pražského jara je účast polského skladatele a dirigenta Krzysztofa Pendereckého, jenž festival zakončí s naším rozhlasovým orchestrem.

Mimo Prahu nelze opomenout Janáčkův Máj (22. 5. až 9. 6.), jenž má na Ostravsku velkou tradici. Jeho dlouholetý ředitel Jaromír Javůrek upozorňuje především na účast amerického pěvce Lawrence Brownleeho a pianisty Lukáše Vondráčka, který z kraje pochází a studoval tam. 16. června začne Smetanova Litomyšl, Prague Proms se odehraje v Praze na přelomu června a července.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám